Coronavirus-pandemin har förändrat i grunden hur anställda i finansbranschen både verkar och arbetar tillsammans. Det skriver Kenni Ramsell, Nordenchef för Dynabook.
Traditionellt är finansbranschen en sektor som varit långsam att lansera initiativ för att uppmuntra och stötta distansarbete. Pandemin har förändrat detta. Innan virusets utbrott hade Europa mer eller mindre upplevt ett förlorat decennium när det kommer till produktivitet, något som visat på behovet av transformation inom många finansföretaget. Digitalt samarbete har tyvärr ofta varit undervärderat i branschen. I takt med att lockdowns över hela världen luckras upp och ekonomier startar om börjar finansvärlden ta tillvara på de lärdomar man dragit den senaste tiden.
Rätt verktyg
Digitalt samarbete och distansarbete är mer eller mindre vardag idag. Även om delar av den bredare finansindustrin och då särskilt fintech-sektorn redan är ganska bra positionerade för distansarbete i stor skala, har mer traditionella finansiella företag likt försäkringsbolag genomgått en intensiv omstrukturering.
Lagarbete innebär inte längre att man behöver befinna sig på samma kontor – och modern teknik har varit en viktig drivkraft för denna omfattande övergång. Videotjänster har sett en rejäl tillväxt i användare. Privata hus och lägenheter har förvandlats till veritabla handelsgolv under loppet av bara några månader.
Satsa på hårdvaran
Som ett resultat ökad andel digitala möten och användning av olika molnbaserade samarbetsverktyg har efterfrågan på bärbara enheter också ökat. Att ge anställda rätt verktyg är ett måste för att möjliggöra framgångsrikt arbete på distans. Under det första kvartalet i år fann efterfrågan på laptops och surfplattor i Europa ökat med nästan en tredjedel enligt siffror från IDC.
För att möjliggöra ett framgångsrikt lagarbete behöver man köpa in kraftfull utrustning. Faktorer som intern lagringskapacitet, processorhastighet och kraft, RAM-minne, uppdateringar av operativsystemet med mera påverkar alla en medarbetares förmåga att samarbeta med kollegor och kunder på distans. En annan viktig faktor är anslutningsmöjligheter. De anställda behöver enheter anpassade för jobbet, utrustade med det senaste WiFi-nätverksstödet, Bluetooth-funktioner och perifera anslutningar som HDMI- och USB-portar. Dessutom har en pålitlig kamera, ljud av hög kvalitet och lågt fläktljud aldrig varit viktigare eftersom videosamtal spelar en så framträdande roll i den dagliga verksamheten.
Glöm inte säkerheten
Finansvärlden är en mycket reglerad miljö. Därför finns det också ett antal säkerhetsutmaningar som måste hanteras när allt fler arbetar på distans. Värdet på de uppgifter som innehas av finanssektorn har länge inneburit att det har varit ett populärt mål för cyberbrottslingar. Enligt ny forskning har cyberbrottslingarna i pandemin i allt högre grad riktat in sig på finanssektorn. Attacker mot banker och närbesläktade företag genom phishing, falska appar, trojaner och ransomware har ökat med 38 procent mellan februari och mars i fjol enligt siffror från WMware.
Enheter med ansikts- eller fingeravtrycksigenkänning och hårdvarubaserad referenslagringsfunktioner ger ett säkert första försvar mot cyberbrottslingar, vilket minskar risken för oönskad inloggning till enheten. När fler enheter får åtkomst till potentiellt känsliga företags- eller finansdata utanför kontoret, öppnar det upp för fler sätt för cyberbrottslingar att få åtkomst till nätverk. Andra försvar som nollklientlösningar går lite längre för att säkerställa att enheterna i sig inte behåller känslig information när de inte används. Istället lagras information i ett centralt, molnbaserat system. Det innebär att om en enhet går förlorad eller stulen förblir denna information säker.
Nya affärsstrategier
Redan innan pandemin låg Sverige tillsammans med Danmark i topp i hela EU när det kommer till distansarbete, enligt rapporten “Working anytime, anywhere: The effects on the world of work”. Enligt en undersökning från Gartner kommer 48 procent av de anställda troligen att fortsätta arbeta på distans åtminstone till viss del efter COVID-19, mot 30 procent före pandemin. Förändringen i arbetsmetoder har varit ett test men också en framgång, där många bolag övervunnit en mängd okonventionella utmaningar och fått till ett bra lagarbete på distans. Medan den “nya normen” kanske är lite osäker, har den lett till att många företag omprövar sina långsiktiga affärsstrategier för att säkerställa att detta samarbete fungerar.