Schibsted säljer Prisjakt och Lendo – förenklar sin portfölj
Den norska mediejätten Schibsted har beslutat att sälja av flera av sina verksamheter, däribland de populära prisjämförelsesajterna Prisjakt och Lendo. Enligt vd:n Christian Printzell Halvorsen handlar beslutet om att strömlinjeforma bolagets affärsstrategi och fokusera på kärnverksamheten. Försäljningsprocessen väntas starta inom de kommande nio månaderna.
Förenklad bolagsportfölj
Schibsted, som har en bred portfölj av bolag inom olika sektorer, har tagit ett strategiskt beslut att minska sitt innehav. Enligt Printzell Halvorsen är målet att skapa en mer fokuserad och lönsam verksamhet genom att sälja av bolag som inte längre anses vara kärnan i Schibsteds affärsmodell.
”Vi förväntar oss att inleda försäljningsprocessen inom de närmaste nio månaderna”, meddelade vd:n i ett pressmeddelande. Förutom Prisjakt och Lendo kommer även de svenska jobbmarknadsplatserna Blocket Jobs och Jobbsafari att säljas.
Vad innebär detta för den svenska marknaden?
Schibsteds beslut att sälja dessa verksamheter kan få stora konsekvenser för den svenska digitala marknaden. Prisjakt och Lendo har länge varit marknadsledare inom sina respektive segment, och det blir intressant att se vilka aktörer som kan tänkas ta över dessa företag. I och med att även jobbmarknadsplatser som Blocket Jobs och Jobbsafari ingår i försäljningen, kan detta skapa ett skifte i den svenska arbetsmarknadsplattformens landskap.
Riskkapitalinnehav under lupp
Utöver de kända verksamheterna som nu ska säljas, har Schibsted också meddelat att delar av deras riskkapitalportfölj kan komma att säljas. Även om pressmeddelandet inte nämner exakt vilka innehav som är aktuella, kan det röra sig om några av de 12 svenska bolag där Schibsted har investeringar, såsom Tibber, Mindler och Insurello.
Effektivisering och personalminskningar
Det är inte första gången Schibsted agerar för att slimma sin verksamhet. Redan tidigare i somras meddelade företaget att 250 anställda skulle sägas upp som en del av ett omfattande sparprogram. Personalnedskärningarna är en del i Schibsteds långsiktiga plan att effektivisera och reducera kostnader, samtidigt som de fokuserar på att stärka kärnverksamheten.
Framtiden för Schibsted
Schibsteds beslut att sälja av flera av sina framstående svenska verksamheter kan signalera ett skifte i bolagets långsiktiga strategi. Det återstår att se hur marknaden kommer att reagera och vilka företag som kan bli potentiella köpare av dessa digitala giganter.