Boeing skär ner arbetsstyrkan med 10 % och skjuter upp nya flygplanslanseringar

Boeing kommer att minska sin arbetsstyrka med 10 %, vilket innebär att cirka 17 000 personer förlorar sina jobb, då företagets förluster ökar och en strejk bland maskinarbetare, som har stoppat flygplansfabrikerna, nu går in på sin femte vecka. Boeing kommer även att skjuta upp lanseringen av sitt länge försenade bredkroppsplan.

Tillverkaren kommer inte att leverera sitt ännu icke-certifierade bredkroppsplan 777X, som har kunder som Lufthansa och Emirates, förrän år 2026. Detta innebär att projektet ligger sex år efter tidsplanen. I augusti pausade företaget flygtester av flygplanet när strukturella skador upptäcktes på en av prototyperna. Produktionen av kommersiella 767 fraktflygplan kommer att upphöra år 2027 när de återstående beställningarna har levererats, meddelade VD Kelly Ortberg i ett meddelande till personalen på fredagseftermiddagen.

Vår verksamhet befinner sig i ett svår situation, och det är svårt att överskatta de utmaningar vi står inför, säger Ortberg. – Utöver att navigera genom den nuvarande miljön kräver återuppbyggnaden av företaget tuffa beslut, och vi måste göra strukturella förändringar för att kunna förbli konkurrenskraftiga och leverera till våra kunder på lång sikt.

Ekonomiska förluster pressar Boeing

Boeing förväntar sig att redovisa en förlust på 9,97 dollar per aktie under tredje kvartalet, enligt ett överraskande uttalande från företaget i fredags. Företaget räknar med att redovisa en förlust på 3 miljarder dollar i sin kommersiella flygplansverksamhet och 2 miljarder dollar för sitt försvarssegment.

I preliminära finansiella resultat uppgav Boeing att de förväntar sig ett negativt kassaflöde på 1,3 miljarder dollar för tredje kvartalet.

Fackföreningen reagerade starkt på Boeings beslut att avsluta produktionen av 767 fraktflygplan och kallade det ”mycket oroande” samt meddelade att de skulle undersöka konsekvenserna av detta.

Strejk och spänningar påverkar framtiden

Nedskärningarna och kostnadsbesparingarna är de mest dramatiska åtgärderna hittills från Ortberg, som har varit på sin post i drygt två månader. Hans uppgift är att få Boeing tillbaka till stabilitet efter säkerhets- och tillverkningskriser, inklusive en nästan katastrofal händelse tidigare i år när en dörr nästan slets av mitt under flygning.

Strejker skapar problem även för andra kunder

Boeing påverkas inte bara av den pågående maskinarbetarstrejken, utan även av tidigare händelser hos deras kunder. Tidigare under året drabbades Lufthansa, en av Boeings största kunder, av en omfattande strejk bland sin kabinpersonal. Detta orsakade stora störningar i flygtrafiken och visade på den sårbarhet som flygindustrin står inför när det gäller arbetskonflikter. Lufthansas strejk fungerar som en påminnelse om hur snabbt arbetsmarknadskonflikter kan få allvarliga följder för flygbolag och deras leveranskedjor.

S&P Global Ratings rapporterade tidigare i veckan att Boeing förlorar mer än 1 miljard dollar i månaden på grund av strejken, som inleddes den 13 september efter att maskinarbetarna röstade emot ett preliminärt avtal som företaget hade nått med fackföreningen. Spänningarna mellan Boeing och International Association of Machinists and Aerospace Workers har ökat, och Boeing drog tillbaka ett nytt kontraktserbjudande tidigare i veckan.

Fackliga konflikter intensifieras

På torsdagen meddelade Boeing att de lämnat in en anmälan om otillbörlig arbetspraktik till den amerikanska nationella arbetsrättsstyrelsen (National Labor Relations Board) och anklagade fackföreningen för att förhandla i ond tro och för att ha felaktigt framställt företagets förslag. Facket kritiserade Boeings nya erbjudande, som de menade inte hade förhandlats med fackföreningen, och de vägrade låta sina medlemmar rösta om det.

Efter att samtalen bröt samman tidigare i veckan, uppgav Boeing att fortsatta förhandlingar inte var meningsfulla just nu. Jon Holden, ordförande för den strejkande fackföreningen IAM District 751, uppmanade på fredagen till att återvända till förhandlingsbordet.

VD Ortberg har en chans att göra saker annorlunda istället för att använda de gamla trötta hoten inom arbetsrätten som syftar till att skrämma och krossa alla som står emot dem, sa Holden i ett uttalande. – I slutändan är det våra medlemmar som avgör om ett förhandlat kontraktserbjudande accepteras. De vill ha en lösning som är förhandlad och tillgodoser deras behov.

Nedskärningarna av arbetstillfällen, som Ortberg sa kommer att ske ”under de kommande månaderna”, inträffar precis efter att Boeing och dess hundratals leverantörer har kämpat för att rekrytera ny personal efter pandemin, då efterfrågan på flygplan föll kraftigt.