Volvo Cars globala försäljning fortsatte att öka i november och nådde 63,682 sålda fordon, en försäljningstillväxt på 8 procent jämfört med samma period föregående år.

Under perioden januari till november uppgick bolagets globala försäljning till 632,701 fordon, vilket markerar en uppgång på 17 procent jämfört med motsvarande period 2022.

I november utgjorde Volvo Cars Recharge-serie, bestående av laddningsbara modeller, 36 procent av den totala försäljningen. Recharge representerar varumärket för samtliga Volvomodeller med elektrisk drivlina eller laddhybrider. Försäljningen av helt elektriska bilar stod för 16 procent av den totala globala försäljningen.

I Europa såldes 26,407 bilar under november, en ökning med 2 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av Recharge-bilar i regionen var 14,653 bilar och utgjorde 55 procent av den totala försäljningen i Europa under månaden.

Försäljningen i USA ökade med 26 procent jämfört med samma månad föregående år och nådde 11,671 bilar. Recharge-bilarnas försäljning ökade med 10 procent och stod för 26 procent av den totala försäljningen i USA under november.

I Kina ökade försäljningen med 21 procent jämfört med samma period föregående år och nådde 15,178 sålda bilar. Försäljningen av Recharge-bilar ökade med 21 procent jämfört med samma period förra året.

Volvo Cars mest sålda modell under november var XC60 med 22,317 sålda bilar (2022: 15,586), följd av XC40 med en total försäljning på 16,672 bilar (2022: 18,188) och XC90 med 9,860 bilar (2022: 8,283).