finanstid.se lyfter vi fram företagsledare som driver förändring och innovation inom näringslivet. I denna intervju möter vi Christofer Skoogh, VD för Ancon.io, ett teknikbolag som erbjuder skalbara lösningar för restaurangbranschen. 

Med en bakgrund i både teknik och affärsutveckling har Christofer lett Ancon.io till att bli en av de främsta aktörerna inom branschen, där de erbjuder restauranger effektiva plattformar för att optimera verksamheten och förbättra kundupplevelsen. 

Här delar han med sig av sina insikter kring ledarskap, hur Ancon.io har vuxit i en konkurrensutsatt marknad, och vilka strategiska beslut som ligger bakom företagets framgångar.

Vad motiverade dig personligen att ta rollen som VD för Ancon.io?
Som person gillar jag av att vara den som trycker på ”knapparna” för att driva mot förändring och förbättring. Det är oerhört stimulerade att se såväl produkt, som människa blomma ut och nå sin fulla potential. Motsatsvis upplever jag det otroligt frustrerande när saker och ting inte blommar ut och når sin potential. Så jag antar att motivationen ligger i jagandet efter den där fulla potentialen. (Den som kan sin grekiska filosofi i allmänhet och Aristoteles i synnerhet vet vad jag menar.) 

Hur skulle du beskriva din ledarstil och hur den påverkar kulturen på Ancon.io?
Min ledarstil är 20 % Machiavelli och 80 % samarbete och öppen kommunikation. En av våra vägledande principer säger ” effort cultivates opportunities” och det är något som växt fram, detta är en ledstjärna för att skapa delaktighet och engagemang på alla nivåer i bolaget. Vidare undviker många och långa möten, då dessa mest skapar ett avbrott i rytmen och sällan leder till något värdeskapande. ”Boka till ett möte” är ett fult ord. 

Vilken erfarenhet eller insikt har haft störst inverkan på ditt sätt att leda ett företag?
Att det handlar om att omge sig med rätt människor, ge dem förtroendet och möjlighet att växta och utvecklas i sina roller, det kommer otroligt mycket output av det. Sen är det även så att samtidigt som vi vill vara agila och snabbfotade kommer du till en punkt där det måste finnas tydliga processer och strukturer på plats för att kunna fortsätt växlaupp och växa vidare. 

Hur balanserar du de dagliga utmaningarna som VD med att driva innovation och långsiktig tillväxt?
Jag går upp före de flesta och får på så sätt ett försprång på dagen och kan under den delen hantera de mindre värdeskapande delarna som följer av VD-rollen, för att sedan t.ex. tillsammans med vårt produktteam och kunder fokusera och vara delaktig i den innovation som driver långsiktig tillväxt. 

Vilken roll spelar din personliga vision i företagets riktning och framgång?
Min personliga vision (som mitt kompetenta team delar) är att allt vi gör är med ett långsiktigt fokus, vi tar inga genvägar. Vi börjar med det komplexa och svåra först och arbetar oss neråt. Jag menar har vi en lösning som passar den mest komplexa kunden så vet vi att den förmodligen passar de mindre komplexa också. 

Kan du berätta om hur Ancon.io grundades och vad som inspirerade er att skapa denna plattform?
Ancon grundades 1985 av en herre som fortfarande är majoritetsägare.  Sedan 1998 har bolaget utvecklat plattformar för att förenkla och effektivisera driften för restauranger. Allting vi gör nu och framåt inspireras av vår vision: Empower anyone to achieve success, through our innovative solutions. 

Vilka är de största utmaningarna du har stött på som VD för ett techbolag inom restaurangbranschen?
Först sår man, sen skördar man, d.v.s. först måste man investera i innovation och utveckling för att kunna skapa tillväxt. Jag tog den här rollen i slutet av 2021, en tid när det var ”money for nothing and your chicks for free”. Därifrån var det ganska snabbt dire straits, när det kom till investeringar i techbolag. Så att fortsatt accelerera och balansera utvecklingen och innovationen av en plattform vars ambitionsnivå och enda gelikar är några få nordamerikanska giganter, under dessa nya förutsättningar skulle jag säga har varit den största utmaningen. 

Hur ser Ancon.io produkter och tjänster ut idag, och vilka värden erbjuder ni era kunder?
Vi erbjuder en omfattande molnbaserad plattform och infrastruktur som innefattar hela order och betalningsflödet såväl i restaurangen som online, kombinerat med analys. Med andra ord ger vår plattform restaurangägare verktyg för att öka sin effektivitet och förbättra gästupplevelsen, samtidigt som de sparar tid och minskar kostnader. Vi fokuserar också på att göra lösningarna intuitiva och enkla att använda. Vidare är vi en API-baserad lösning så vi kopplar samman och integrerar till de bäste systemen där ute för att kunna leverera en ”best of breed” lösning. 

Hur ser du på den teknologiska utvecklingen inom restaurangbranschen och vilken roll spelar Ancon.io i den?
Vi kommer fortsätt utveckla vår helhetslösning som förbättrar både gästupplevelsen och restaurangens operativa effektivitet, vilket är avgörande i en bransch med låg marginal. Genom att integrera teknik som erbjuder flexibilitet i beställningar och betalningar, samtidigt som du tillhandahåller praktisk analys, kan du ge restauranger möjlighet att fatta smartare beslut i sin verksamhet.

Hur hanterar ni konkurrensen på marknaden, och vad gör Ancon.io unikt jämfört med andra lösningar?
Vi lever och andas efter devisen att gör du som alla andra, blir du som alla andra. Så jag skulle säga att vi inte bryr oss så jättemycket om våra konkurrenter, jag tror att dem bryr sig mer om oss. Det finns en bevingad video med Jeff Bezos, grundaren av Amazon, där han fullständigt går loss om hur ”customer centric” de ska vara. Det är något vi har tagit till oss och jobbar stenhårt med. Vi bygger det våra kunder vill ha på ett intuitivt och innovativt sätt, inte det vi ser våra konkurrenter har. 

Hur arbetar ni för att förbättra kundupplevelsen för restaurangägare och deras kunder med hjälp av era lösningar?
Som jag var inne på här ovan så utvecklar vi för våra kunder, därav ligger vi oerhört nära våra ICPer, för att förstå deras utmaningar och hitta innovativa lösningar för dessa. 

Vilka är dina långsiktiga mål för Ancon.io?
Vi vill fortsätta att växa som den ledande Tech partnern för restauranger, just nu bygger vi där vi står d.v.s. Norden, men vårt BHAG (10 – 30 år) är att ”one in five” (1/5) restauranger i Europa ska ha minst en produkt eller tjänst från Ancon. 

Vilka råd skulle du ge till unga entreprenörer som vill ge sig in i techsektorn?
Var ärlig mot dig själv, vilka är dina skills och var har du hål att fylla med nyckelkompetens utifrån. Knyt nyckelkompetensen nära dig med t.ex. optionsprogram eller likande. Förlita dig inte på passionen, utan förstå vad du är riktigt bra på och bygg ditt bolag utifrån det. När ”shit hits the fan” då är det inte passionen som räddar dig, för den finns inte där just då, utan det är pannbenet och G R I T, det är grunden man bygger ett bolag på.