Bolag: Zaptec
Kortnamn: ZAP
Lista: Euronext Growth (Oslo)
Antal aktier: 75 309 678 st
Aktiekurs vid analys: 50,50 NOK
Marknadsvärde: ca 3803 MNOK
Skribent: Jacob Svensson

Alla veckans aktie finns listade på veckoredovisningen som du hittar här.

Zaptec är ett norskt företag som tillverkar laddstolpar för elbilar till både privatpersoner och bostadsrättsföreningar. Bolaget grundades 2012 och har huvudkontor i Stavanger. Under 2019 så etablerade man även det svenska dotterbolaget och nu mera så har man även kontor i både Stockholm och Oslo. För ett par veckor sedan så släppte man även PM om att man ska öppna kontor i Storbritannien också. Under förra året så genomförde man en private placement och noterades sedan i oktober på Euronext Growth. Bolaget fick en stark start på Euronext Growth (dåvarande Merkur Market) då aktien steg drygt 500% på 4 månader. I slutet på 2020 så hade man 32 st anställda. Under Q1 och Q2 i år är tanken att 14 stycken till ska rekryteras för att stärka upp försäljningen, marknadsföringen och produktutvecklingen. Med andra ord en kraftig ökning av personalstyrkan på kort tid.

Bolaget har växt mycket starkt under de senaste åren. Mellan åren 2018-2020 så hade man en CAGR på 48%. I Norge är man marknadsledande och man fortsätter kontinuerligt att ta marknadsandelar i nya länder i Europa. Man har nyligen tagit steget in i Tyskland och Storbritannien och kommer fortsätta expandera in i nya länder i Europa. Nästa år planerar man även att ta steget in i Kalifornien. Det här är ett tillväxtföretag som känns otroligt spännande och som ligger helt rätt i tiden i och med miljöomställningen som just nu sker i världen. Idag finns ca 60 000 renodlade elbilar i Sverige mot ca 17 000 elbilar 2018. År 2030 så räknar man med att det ska finnas 2,5 miljoner elbilar i Sverige så detta är en marknad som växer mycket snabbt. Norge har nyligen tagit beslutet att man inte längre ska sälja bilar som drivs på bensin och diesel från år 2025. Redan i dagsläget säljer Norge fler laddbara bilar än diesel/bensin bilar. Norge är det landet som ligger längst fram kring expansionen av elbilar men gissningsvis så lär fler länder följa efter. Elbilsexpansionen kommer fortsätta och laddboxar kommer behövas över hela världen och Zaptec är väl positionerade för detta.

Genom att man tar sig in i nya länder så tecknar man också kontinuerligt avtal med nya partners som är verksamma på den aktuella marknaden. Hittills är man aktiva i flera olika länder med partners i varje land och man kommer kontinuerligt ta sig in i nya länder.

Zaptec Go
I februari så lanserade man sin nya laddare Zaptec Go och med den så är man väl positionerade inför framtiden. I och med den nya laddboxen så håller man ett lågt pris i förhållande till konkurrenterna samtidigt som man behåller den höga kvalitén. Med Zaptec Go så får man en betydligt snabbare uppladdning av sin bil samtidigt som laddningen optimeras när elpriset är som lägst, exempelvis under nattetid. Laddaren är även världens minsta 22kw laddare. Priset på laddaren är ca 7000 kr och marginalerna lär ökas med Zaptec Go enligt dem själva.

Genom att man inte säljer sina laddstolpar via grossist utan distribuerar direkt till installatörerna så förbättrar man marginalerna och kan i sin tur hålla lägre priser ut mot kund.

Konkurrenssituationen
Konkurrenssituationen kring laddstolpar är stor. I Sverige så har vi bl.a. ABB och Garo som säljer laddstolpar men även Solnabaserade Charge Amps som nyligen meddelade att man siktar på en börsnotering under 2022. Charge Amps är precis som Zaptec ett företag som endast inriktar sim mot laddning av elbilar. Andra stora bolag i världen är bl.a. nederländska EVBOX och amerikanska Blink Charging.

Finansiellt
Idag handlas Zaptec till ett börsvärde kring 3,8 miljarder NOK och handlas till P/S 17 för 2020. Det här kan låta rätt dyrt men många liknande bolag handlas till höga värderingar och tittar man på framtida tillväxten tillsammans med marginalerna så känns värderingen ändå bra. Jag tror att denna EV-boom kommer hålla i sig bra mycket längre än 2023 och om Zaptec klarar av att ta sig in i nya länder på ett bra sätt så bör vi få en uppvärdering av bolaget. Det är viktigt att känna till att konkurrenssituationen kring billaddare är stor men med en bra produkt så tror jag att man har stora möjligheter att ta marknadsandelar i Europa kommande år.

EBITDA-marginalen landade för 2020 på 13,5%. Enligt bolaget själva så berodde detta i stor grad på att många valde att köpa Zaptec Home som man har sämre marginaler på. Bolaget växer snabbt och lyssnar man på deras Q&A från Q4 rapporten så menar VD, Anders Thingbö, på att man ska växa med MINST 50% kommande år med en EBITDA-marginal på 20%. Nyligen presenterade man siffrorna för Q1 21´som visade på en tillväxt med 63% jämfört med Q1 20´. Räknar vi på en tillväxt på 50% kommande åren så får vi ett P/S på 3,4 för 2024. Det ska tilläggas att det finns stora möjligheter att Zaptec växer med mer än 50% per år, redan nu i Q1 så visade man det.

Slutsats
Jag anser att Zaptec har en bra produkt i förhållande till konkurrenterna som bör vara attraktiv för konsumenterna. Det är en extrem hype kring branschen som med största sannolikhet kommer vara flera år framöver. Guidningen från VD bör inte vara orimlig att uppnå, snarare bör man kunna slå den med marginal och med dessa siffror så känns ändå värderingen enligt mig attraktiv i dagsläget. Konkurrenssituationen är hög så det gäller att ha en vass produkt som sticker ut från konkurrenterna och här tycker jag verkligen att Zaptec har lyckats i och med Zaptec Go.

 

Disclaimer
Sektionen Veckans Aktie på domänen finanstid.se innehåller analyser som är författade av Finanstids läsare. Veckans Aktie är inte en professionell analys och författaren kan ha egna ägarintressen i den aktie som omskrivs. Analysen ska således inte ses som en rekommendation att köpa, sälja eller behålla en aktie och sådan rekommendation är inte heller tillåten att skriva ut i analysen. Det åligger var och en att ta sina egna beslut vid investeringar på aktiemarknaden, varken författare av Veckans Aktie eller finanstid.se har något som helst ansvar för läsarens investeringsbeslut. finanstid.se publicerar bara länkar till publikt material. Klagomål eller korrektioner på analyser publicerat på Veckans Aktie skickas per e-post till info@finanstid.se