Bolag: Bublar Group
Kortnamn: BUBL
Lista: Nasdaq First North
Antal aktier: 83 985 932 St
Aktiekurs vid analys: 3,0 SEK
Marknadsvärde: 251,95 MSEK
Skribent: Jennifer Berntsson

Alla veckans aktie finns listade på veckoredovisningen som du hittar här.

Bublar Group är ett av Nordens ledande XR teknologi bolag som är verksamma inom områdena Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). Företaget har en unik utformad teknisk plattform som gör det möjligt att skapa spel som är kopplade till fysiska platser i den riktiga världen. Extended Reality (XR) är ett samlingsnamn för tekniker som gör det möjligt att tänja på gränserna mellan den virtuella och fysiska världen. Inom Extended Reality talar man ofta om VR och AR, två tekniker som allt mer erövrar den tekniska marknaden. VR står för Virtual Reality och är en datorsimulerad värld där vi kopplar bort oss från verkligheten och kliver in i ett helt nytt universum. Syftet med VR tekniken är att dölja den riktiga världen och ersätta den med en fiktiv verklighet uppbyggd på fantasi. Tanken är att skapa en fantasivärld som särskiljer sig från från vår egna för att på så sätt skapa nya upplevelser. AR står för Augmented Reality och är motsatsen till VR. Inom AR handlar det om att förstärka och påverka vår befintliga värld. Genom att tillföra virtuella objekt skapar vi en förstärkning av vår värld vilket bidrar till att vi får nya upplevelser på de platser vi befinner oss på.

Den nya teknikvågen av VR och AR produkter är här för att stanna. Allt oftare ser vi både spel, utbildning och media utvecklas åt denna inriktning och därmed är det intressant att lyfta Bublar Group som teknikbolag. Tack vare företagets unika egenutformade plattform har Bublar Group tagit en plats på marknaden inom bland annat spelindustrin för mobila AR-upplevelser. Genom företagets egenutformade plattform kan man som spelare, med hjälp av sin mobiltelefons kamera betrakta olika fysiska miljöer som förstärks av texter, figurer och animationer. Plattformen är väl utvecklad till att kunna hantera miljontals användare världen över och spelarna är länkade i realtid till varandra genom GPS-koordinater över hela världen.

Bublar Group har under 2020 släppt sitt första NMORPG spel Otherworld Heroes. MMORPG står för Massive Multiplayer Online Role-playing-game och det är en genre inom mobilspel där ett stort antal spelare interagerar med varandra i virtuella världar. Tillsammans kan spelare både se och samarbeta med varandra på kartan för att lösa uppdrag och besegra fiender. Other World Heroes är världens första men även största AR-platsbaserade MMORRPG spel och har redan uppmärksammats globalt samt fått äran att vinna det prestigefyllda Auggie Awards 2020 inom kategori BEST GAME & Toy.

Just nu finns Otherworld Heroes tillgängligt i Sverige, Polen och Indonesien som första marknader. Men Bublar Group nöjer sig inte där utan kommer även inom snar tid att lansera spelet i Asien och Europa där Filippinerna och Rumänien är först ut. Fler marknader kommer att läggas till så snart länderna lättar på restriktionerna till följd av Covid-19.

Bublar Groups nästkommande spelsatsning ligger just nu på att färdigutveckla mobilspelet Hello Kitty AR Kawaii World. I Augusti 2019 inledde Bublar Group ett mycket viktigt samarbete med Google Maps plattform i syfte att fortsätta utveckla det platsbaserade mobilspelet Hello Kitty AR Kawaii World. Mobilspelet bygger på AR-teknik och går ut på att spelarnas fysiska platser kommer att kompletteras med inslag av mobilens kart- och kameraläge. Ett annat känt sådant här spel är Pokémon Go. Med hjälp av Google Maps karttjänster kommer företaget att bygga upp en virtuell miljö bestående av nya byggnader, vägar och parker i vad de kallar för Kawaii-världen där man kommer att möta Sanrios karaktärer Hello Kitty och hennes vänner. Som spelare kommer man att befinna sig i den vanliga världen fast med förstärkta karaktärer, byggnader och platser – precis som i Pokémon Go. Med hjälp av den verkliga världen och mobilen kommer spelarna att erbjudas följa med Hello Kitty och hennes vänner i en förstärkt omgivning där man ska lösa uppdrag och där man uppmuntras till sa

marbete och rörelse genom att leta upp och interagera med Hello Kitty karaktärerna i omgivningen. Bublar Groups tanke var att släppa spelet redan under 2020 i samband med OS i Japan. Men tack vare Corona epidemin har företaget dock valt att skjuta fram lanseringen av det uppmärksammade spelet.
Under 2021 kommer Bublar Group att släppa Hello Kitty AR Kawaii World och kommer då finnas tillgänglig direkt i mobilen för miljontals fans världen över. 

Förutom att Bublar Group utvecklar platsbaserade mobilspel erbjuder även företaget XR-lösningar inom E-commerce, Entertainment, samt Training och Manufacturing. Bublar Groups fyra dotterbolag, Vobling, Sayduck, Virtual Brains samt nyförvärvet Goodbye Kansas når ut till en bred marknad där XR-teknologi är en efterfrågad produkt.

Genom sina dotterbolag når Bublar Groups XR-teknik även ut till marknader inom musik, film/TV, reklam, industri, e-handel och utbildning vilket bidrar till att den breda marknaden kan komma att ge fina intäkter i framtiden.

Ekonomi
I samband med uppköpet av Goodbye Kansas genomförde Bublar Group en nyemission om cirka 45 miljoner kronor vilket innebär att Bublar Groups kassa förstärktes under summan 2020. Intäkter för Hello Kitty spelet kommer att dröja med tanke på att lanseringen av spelet sker först 2021. Att förutspå vilka intäkter Hello Kitty kan medföra till bolaget är omöjligt. Men om vi tittar på hur Pokémon Go har utvecklats ekonomiskt blir det intressant. Lyckas Bublar Group att skapa ett likvärdigt spel som konkurrenten räcker det endast med en bråkdel av de intäkter som Pokémon Go har för att bolaget ska utvecklas till ett kommande miljardbolag. Förutom kommande intäkter från Hello Kitty samt Otherworld Heroes, har Bublar Group redan nu ett kassaflöde från ett antal aktiva kunder genom dotterbolagen.

Genom sitt förvärv av Goodbye Kansas breddar Bublar Group dessutom sin position ytterligare och fortsätta ligga i framkant inom XR-området. Med i förvärvet får man stora internationella kunder såsom Disney, Warner, Ubisoft, Electronic Arts, HBO, Netflix. Electrolux, Spotify, Saab, Oculus, Amazon Studios, Scania, och PIXELS.

Goodbye Kansas befinner sig även i en pågående finansiell turn-around och dotterbolaget har en stor internationell kundbas och tillsammans med Bublar Group hoppas man att kunna möta framtidens efterfrågan på väl utvecklad XR-teknologi och bli ledande inom Entertainment och Enterprise.

Potentiell utveckling

Trots den nedåtgående kursen har Bublar Group under de senaste åren levererat många avtal och tagit över dotterbolag som expanderar. Väntan inför släppet av Hello Kitty Kawaii World närmar sig och det ska bli ytterst spännande att se hur spelmarknaden tar emot spelet under 2021. Dessutom pågår lanseringen av Otherworld Heroes runt om i världen och redan nu är spelet prisat av spelindustrin.

Förvärvet av Goodbye Kansas har även kommit att få en betydande roll för Bublar Groups intäkter. Med en finansiell turnaround och utvecklandet av Europas mest mångsidiga Performance Capture studios har bolaget nått en hög efterfrågan på deras teknik och i år har 65% av Goodbye Kansas uppdrag inkluderat Performance Capture-inspelningar. Kunder som återfinns är bland annat EA, Ubisoft, Bethesda, Sony, Activision Blizzard och Avalanche.

Med två spännande och välutvecklade mobilspel på lager samt fyra dotterbolag i expansion inom olika XR-verksamheter har Bublar Group en spännande tid framför sig. 

Som vi vet är spelmarknaden i en enorm expansion, detta i samband med 5G nätet och troligen den ökande produktionen av VR och AR – teknik känns Bublar Group som en given aktie att ha i den tekniska värld vi nu lever i.

02

 

Disclaimer
Sektionen Veckans Aktie på domänen finanstid.se innehåller analyser som är författade av Finanstids läsare. Veckans Aktie är inte en professionell analys och författaren kan ha egna ägarintressen i den aktie som omskrivs. Analysen ska således inte ses som en rekommendation att köpa, sälja eller behålla en aktie och sådan rekommendation är inte heller tillåten att skriva ut i analysen. Det åligger var och en att ta sina egna beslut vid investeringar på aktiemarknaden, varken författare av Veckans Aktie eller finanstid.se har något som helst ansvar för läsarens investeringsbeslut. finanstid.se publicerar bara länkar till publikt material. Klagomål eller korrektioner på analyser publicerat på Veckans Aktie skickas per e-post till info@finanstid.se