Finanstid

Varberg Timber blir Branschvinnare 2025

Mattias AhlbergMattias Ahlberg
Pub:
Upd:
Dela:
Varberg Timber
Andreas Johansson, VD för Varberg Trä & VillaFönster –  systerbolag till Varberg Timber

Det anrika familjeföretaget Varberg Timber, som ingår i samma organisation som Villafönster.se, har utsetts till Branschvinnare 2025 – en utmärkelse som delas ut till företag som utmärker sig med stark utveckling och långsiktig framgång i sin bransch.

”Givetvis jättekul,” säger Andreas Johansson, 4:e generationen av familjen som står bakom organisationen, om beskedet.

75 år av ihärdighet och utveckling

Varberg Timber firar 75 år i år och är nu inne i fjärde generationens ägande. Resan har kantats av både framgångar och utmaningar, men företagets ihärdighet har burit frukt.
”Marknaden har gått upp och ner under alla år. Verksamheter har brunnit upp, anläggningar och projekt har fått läggas ned för att sedan startas upp igen. Det gäller att vara ihärdig och inte ge upp,” berättar Andreas Johansson.

Framgångsfaktorerna bakom tillväxten

En platt organisation, snabba beslutsvägar och ständig utveckling pekas ut som nyckelfaktorer bakom framgången.
”Ett gediget arbete med ständigt fokus på utveckling, både inom och utanför vårt område, är det som gjort att vi nått hit,” säger Johansson.

Under de senaste åren har Varberg Timber investerat både i nya maskiner och i miljöåtgärder.
”Vi har satsat mycket på energin runt produktionen. Stora mängder solceller, batterilagring, värmepannor som drivs med spillvirke och system för att ta vara på regnvatten är några exempel,” förklarar Johansson.

Trots utmaningar i lågkonjunkturen ser företaget positivt på framtiden.
”Vi är på väg ur lågkonjunkturen, räntorna är på väg nedåt och husbyggandet lär ta fart. Utmaningen blir att vara beredd och anpassa sig i rätt tid,” menar Johansson.

Ett kvitto för medarbetare och kunder

För Varberg Timber är utmärkelsen ett bevis på att deras arbete uppskattas av både bransch och kunder.
”Det är givetvis ett kvitto på att vi gjort rätt vilket ger självförtroende för oss och tilltro från våra kunder,” säger Johansson.

Som avslutning delar Johansson sitt främsta råd till andra företag som vill nå liknande framgång:
”Våga satsa och tänka långsiktigt!”