Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet
Handelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för, följt av hotfullt beteende från besökare eller kund. Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet 2024.
Brottens utbredning bland handlare
Säkerhetsindex, alltså andelen butiker som utsatts för antingen stöld, ringa stöld, hot eller våld i samband med stöld, inbrott, hotfullt beteende eller blivit utsatta för bedrägeriförsök, landade under det andra kvartalet 2024 på 50 %. Det är visserligen en minskning med två procentenheter jämfört med den höga noteringen under det första kvartalet, men jämfört med motsvarande kvartal föregående år är det en ökning med sju procentenheter.
– Vi tvingas tyvärr konstatera att handelns brottsutsatthet fortsätter att befinna sig på nivåer som kan få allvarliga konsekvenser för samhällen runt om i Sverige. Handlarnas tålamod är inte oändligt, och allt fler funderar nu på att lägga ned sin butik till följd av upprepad brottslighet och en hopplöshet kring att rättsväsendet inte tar mängdbrotten på allvar, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Ingen förändring i sikte – stölderna fortsätter att slå hårt mot handeln
Nyligen publicerade siffror från Svensk Handel visar att det stjäls för över 10,5 miljarder kronor i svenska butiker årligen. Resultaten från Trygghetsbarometerns andra kvartal påvisar att detta är en siffra som knappast lär minska. 43 % av handlarna uppgav att de utsatts för stöld under den senaste veckan.
– Stölderna våra medlemmar utsätts för tar sig olika uttryck. Det kan vara regelrätta stölder, men vi ser även hur allt fler privatpersoner passar på att medvetet slå in fel varor i självscanningen. Vi vill verkligen betona att även det är att klassa som stöld, vilket i slutändan kan leda till att möjligheten till självscanning försvinner, säger Nina Jelver.
Fler än tre av fyra handlare polisanmäler inte stölder
Benägenheten att anmäla stölder har sedan länge varit låg bland svenska handlare. De två främsta anledningarna är att man helt enkelt inte hittade den skyldige, och att en anmälan sällan leder någonvart. Den läggs ofta ned utan någon som helst form av konsekvens. Under det andra kvartalet 2024 uppgav 76 % av handlarna att de inte valt att polisanmäla stölder som begåtts.
– Detta är siffror som verkligen borde få politiker och Polismyndigheten att reagera. Vilka signaler skickas egentligen när tre av fyra handlare inte tycker det är mödan värt att polisanmäla? Samtidigt är det viktigt att poängtera att handeln har en viktig roll att spela. Vi måste polisanmäla alla typer av brott för att påvisa hur stort problemet faktiskt är, säger Nina Jelver.
Det är uppenbart att brottsligheten mot handeln inte bara är ett problem för butiksägarna, utan också för samhället i stort. När en majoritet av handlarna känner att det inte är lönt att anmäla stölder, indikerar det en djupare systembrist som behöver åtgärdas för att säkerställa tryggheten i handeln och samhället.