Topp 10 nya heta destinationer. Unik Amadeus business intelligence-data visar att efterfrågan på hotellboende under slutet av året skjuter i höjden, med destinationer i Karibien och Asien och Stillahavsområdet (APAC) som favoriter. När semesterperioden närmar sig letar resenärer alltmer efter varmare klimat, och trenden pekar mot nya och spännande platser.

Heta resmål med stigande popularitet

Enligt Amadeus Demand360®-data har den globala hotellbeläggningen ökat med 4 % jämfört med förra året. De tio främsta destinationerna för perioden 22 december 2024 till 4 januari 2025 är:

  1. Lihue, Hawaii – 93 %
  2. Montego Bay, Jamaica – 91 %
  3. Phu Quoc, Vietnam – 88 %
  4. Aruba – 86 %
  5. Queenstown, Nya Zeeland – 86 %
  6. Macau, Kina – 86 %
  7. La Romana, Dominikanska republiken – 85 %
  8. Grand Cayman, Caymanöarna – 85 %
  9. Bridgetown, Barbados – 84 %
  10. Cebu, Filippinerna – 84 %

Dessa siffror återspeglar inte bara resenärernas preferens för tropiska klimat utan också ett skifte mot att upptäcka mindre kända pärlor.

Nya trender och växande destinationer

En av de mest anmärkningsvärda förändringarna från förra året är Kinas intåg på listan med Macau som en av toppdestinationerna. Dessutom har flera platser sett en betydande tillväxt i hotellbeläggning. Lihue på Hawaii har ökat från 82 % till 93 %, medan Cebu i Filippinerna har upplevt en dramatisk ökning från 70 % till 84 %.

Regional tillväxt och ekonomisk påverkan

På en bredare skala har hotellbeläggningen ökat med:

  • 13 % i Europa
  • 10 % i Kina
  • 9 % i Asien
  • 8 % i Latinamerika
  • 5 % i Karibien

Samtidigt har det genomsnittliga dagspriset (ADR) för hotell ökat markant, med Karibien som ledare med en 15 % uppgång jämfört med föregående år.

Möjligheter för hotellägare och resebranschen

Katie Moro, Vice President för Data Partnerships inom Hospitality på Amadeus, kommenterar:
”Den tillväxt vi ser i år när det gäller hotellbeläggningen på de internationella marknaderna är positiva nyheter för hotellägare över hela världen. Varma klimat är mycket populära under semestersäsongen och det är intressant att se skiftet mot att utforska nya destinationer. Uppgifterna belyser den fortsatta, växande entusiasmen för resor och innebär en verklig möjlighet för hotellägare att förstå vad som händer på deras marknader och lansera marknadsföringskampanjer för att utnyttja denna efterfrågan. Genom att ha tillgång till dessa framåtblickande ‑insikter kan hotellägare också bättre förbereda sin personal för toppar i beläggningen och optimera sina intäktsstrategier.” 

Med rätt förberedelser och marknadsföringsstrategier kan hotell och resmål maximera sin potential under den lukrativa semesterperioden.