TNG, specialister inom fördomsfri rekrytering, lanserar Jobbshopping Live! Ett nytt koncept för att visa upp och marknadsföra lediga jobb transparent och engagera jobbsökare. Allt i direktsändning! 

Eventet, som är det första i sitt slag i Sverige, och antagligen världen, är en spinoff på det populära e-handelskonceptet med liveshopping. Ett fenomen som under de senaste åren fått stort genomslag i världen. I Asien sker exempelvis hela 40 % av all e-handelsförsäljning via liveshopping idag.

Även i Sverige har starka varumärken som Caia, Indiska, Åhléns och Kjell och Company fångat upp den snabbväxande trenden och satsat på egna events.

TNG utmanar rekryteringsbranschen
För TNG blir Jobbshopping Live! ytterligare en Talent Acquisition-kanal där rekryterings- och bemanningsföretaget på ett nytt, engagerande och personligt sätt kan nå ut till jobbsökare och inspirera dem att söka lediga jobb.

– Vi på TNG utmanar gärna och testar nya sätt att möta jobbsökare. Och konceptet med liveshopping känns klockrent för oss. Vi har alltid sett våra kandidater som kunder och vi jobbar ständigt för att förbättra och vara transparenta kring vår kandidatupplevelse. Det här blir ytterligare en konkret satsning i det arbetet, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på TNG och fortsätter:

– Det känns såklart jätteroligt att vi blir först i Sverige, och kanske världen (!), att testa liveshopping riktat till jobbsökare. Inte minst när det just nu är högtryck på arbetsmarknaden och råder kandidatbrist inom många branscher.

Tittarna kan ställa frågor direkt i chatten
Tanken är att varje jobbshopping-sändning ska ledas av rekryterare från TNG och fokusera på ett specifikt geografiskt- eller yrkesområde. Allt för att attrahera rätt målgrupp.

Under premiäravsnittet, som sänds från TNG Syds kontor i Malmö, utlovas spännande jobbtips inom ekonomi över hela landet. Tittarna kommer få fördjupad information om respektive roll men också få veta mer om arbetsplatsen, teamet, chefen och lönen.

I kommande avsnitt kommer bland annat både ingenjörs – och chefsjobb att lyftas.

– Att titta på våra sändningar ska ge jobbsökaren ett mervärde i form av information som inte vanligtvis hittas i en platsannons. Tittarna kan samtidigt ställa frågor direkt i vår chatt och söka jobbet live. Det ska bli jättespännande att se vilken respons vi får, säger Charlotte Ulvros.

Samarbete med Streamify
Som samarbetspartner har TNG valt den internationellt skalbara plattformen Streamify.

– Vi på Streamify tycker det är mycket spännande att TNG är först ut med liveshopping inom rekrytering och karriär. Det visar på bredden man kan göra i det här segmentet och att allt är möjligt, säger Johan Klitkou, vd på Streamify.