Tesla har sänkt priserna i USA mellan 2 och nästan 6 procent, enligt företagets webbplats på torsdagen, enligt Reuters. Företaget förlänger en rabattkampanj på sina elbilar, något som analytiker bedömer kan skada bolagets lönsamhet. Detta är femte gången i år som Tesla har genomfört prissänkningar på flera av sina bilmodeller, och det kan vara ett försök att öka försäljningen. 

Den senaste prisjusteringen sker eftersom det förväntas att skattelättnader för elbilar kommer att minska senare i april. Tesla hävdar att om åtstramningen genomförs, kommer skattelättnader på ungefär dryga 7 500 dollar (80 000 kronor) för standardmodellen Model 3 att försvinna.

Teslas webbplats visade att företaget sänkte priserna på båda versionerna av sin Model 3 sedan med 1000 dollar och på sin Model Y crossover med 2000 dollar. Priserna sänktes också på båda versionerna av de dyrare modellerna Model S och Model X med 5000 dollar.

Vissa analytiker som förväntade sig ytterligare prisnedgångar hade tidigare uttryckt oro för att Teslas branschledande vinstmarginaler kunde vara i fara.

Den här veckan rapporterade Tesla leveranser på nästan 423 000 fordon under första kvartalet, en ökning på endast 4 procent jämfört med det föregående kvartal efter prisnedgångar i USA, Kina och andra marknader i syfte att öka efterfrågan.

Tesla har satt ett mål på 1,8 miljoner leveranser i år.

Tesla har sänkt priset på sin basversion av Model 3 med totalt 11 procent sedan början av året, och med 20 procent på sin basversion av Model Y.

I januari genomförde Tesla den första och största priskapningen som utlöste ett priskrig bland konkurrenterna. Vissa tillverkare, som den kinesiska tillverkaren Xpeng, valde att omedelbart sänka priserna för att hänga med i tävlingen. Det är dock inte alla elbilstillverkare som följt Teslas fotspår, däribland Volvo Cars dotterbolag Polestar som stått fast vid sin tidigare prissättning.