Tesla konflikt Sverige

Den pågående konflikten mellan fackföreningar och Tesla har tagit en ny vändning. Fackförbunden Seko och ST har nu i det tysta infört åtgärder för att hindra elbilstillverkaren från att registrera sina fordon i Sverige. Genom smygvarsel om postblockader hoppas facken göra det svårare för Tesla att undvika dessa hinder. Det är en pågående katt-och-råtta-lek där Tesla kontinuerligt anmäler nya adresser till Transportstyrelsen för att kringgå fackens blockader.

Varsel utan offentlighet

Fackliga konfliktåtgärder brukar få stor uppmärksamhet, men dessa varsel har lagts mer diskret. ST-förhandlingschef Åsa Erba Stenhammar bekräftar strategin: att agera utan omfattande offentlig kommunikation. Facken hoppas därigenom att minska Teslas möjlighet att hinna reagera och hitta nya lösningar för att få ut sina registreringsskyltar.

”Vi har regelbundet kontakt med Transportstyrelsen för att se om Tesla har skaffat sig några nya adresser. När de har det så lägger vi nya varsel”

Säger Erba Stenhammar

Denna strategi ger facken ett litet övertag. De hoppas därigenom skapa praktiska hinder för företaget, trots att varslen ändå måste anmälas till Medlingsinstitutet.

Konfliktens bakgrund

Grundorsaken till konflikten är Teslas vägran att ingå kollektivavtal. IF Metall vill att elbilsjätten ska teckna kollektivavtal för att ge sina anställda samma rättigheter och skydd som andra svenska företag erbjuder. Men Tesla, under ledning av Elon Musk, har valt att stå utanför svenska fackliga strukturer. Facken ser detta som en ohållbar situation där anställda riskerar sämre arbetsvillkor än branschens standard.

Katt-och-råtta-leken fortsätter

Genom att lägga varsel utan stora offentliggöranden försöker facken skapa en långdragen konfliktmetod. Tesla anmäler kontinuerligt nya platser för att få ut skyltarna, och facken besvarar detta med nya blockader. Frågan är hur länge parterna kan hålla på innan de når en större lösning.

Situationen speglar en växande utmaning i Sverige, där internationella företag och lokala fackföreningar krockar på grund av olika arbetsmarknadsnormer. Kommer konflikten leda till ett kollektivavtal, eller fortsätter Tesla att stå utanför Sveriges fackliga system?