IT-kraschen börjar återställas
Dagen efter den historiskt omfattande IT-kraschen ser mycket ut att börja fungera enligt plan igen. Men det är oklart om de som drabbats av IT-kraschen kommer att få någon ersättning. IT-säkerhetsföretaget Crowdstrikes vd George Kurtz, som på fredagen bad alla drabbade om ursäkt, försäkrade tidigt på lördagsmorgonen via den sociala medieplattformen X, att man fortsatt jobbar stenhårt för att lösa de problem som återstår. Då hade redan nästan all flygtrafik i världen återupptagits – om än med flera timmars eftersläpande förseningar.
As CrowdStrike continues to work with customers and partners to resolve this incident, our team has written a technical overview of today’s events. We will continue to update our findings as the investigation progresses. https://t.co/xIDlV7yKVh
— George Kurtz (@George_Kurtz) July 20, 2024
Men det kan komma att ta flera veckor innan allt är som vanligt igen för dem som använder Windowsdatorer med Crowdstrikes antivirusprogram Falcon.
– Det handlar om tusentals datorer runt om i världen. Alla kommer inte kunna uppdateras med automatik. Många måste hanteras var och en för sig, säger Adam Leon Smith från BCS, Chartered Institute för IT till Sky News.
Flygbranschen drabbas hårdast
Flygbranschen pekas ut som den stora ekonomiska förloraren på it-haveriet, även om många fler branscher – och givetvis – privatpersoner också drabbades.
Svårigheter att få ersättning
Nu återstår frågan om vem som ska betala. Ian King, ekonomijournalist på brittiska Sky News, konstaterar i en analys att det kommer att bli svårt att fastställa hur stora förlusterna kommer att bli – men också att det sannolikt blir lika svårt att få ersättning för dem som drabbats.
För flygbolagen, som med stor sannolikhet inte är försäkrade för den här typen av händelser, blir det svårt att kräva Crowdstrike på ersättning då det i alla led måste ledas i bevis att de förluster som gjorts kan kopplas till haveriet.
För passagerarna blir det sannolikt lika svårt att kräva flygbolagen på pengar. Dels kan flygbolagen hävda force majeure, dels är regelverken i USA och Europa olika, vilket gör det väldigt komplicerat för den som vill söka ersättning.
Även om den enskilde, som strandsatts eller blivit av med bagage på grund av haveriet, anser sig vara försäkrad ser det mörkt ut.
– Grundskyddet i hemförsäkringen ersätter kostnader om du blir sjuk eller skadar dig när du är på resa men täcker inte kostnader för den här typen av händelser. Det är researrangören som bedömer när och hur resenärer ska ersättas vid förseningar, säger Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
Marknadens förtroende för Crowdstrike
Ekonomijournalisten Ian King noterar också att marknaden tycks lita på Crowdstrike. Under fredagen sjönk aktien bara med 11 procent.
”Det tyder på att investerarna är rimligt säkra på att företaget, som tidigare varit Wall Streets älskling, kommer att kunna rädda sitt rykte efter den här katastrofen. Ännu viktigare indikerar det att inte heller bolaget kommer att behöva betala någon ersättning”, skriver Ian King.
Finanssektorn relativt skonad
Finanssektorn verkar av allt att döma inte ha drabbats lika hårt som flyget. Vissa finansmäklare, framför allt i Indien där marknaderna var aktiva när haveriet inträffade, antas stå inför ersättningskrav från kunder som drabbats av förluster, men totalt sett hölls störningarna på finansmarknaden på ett minimum, enligt Jennifer McKeown, global chefsekonom på Capital Economics, som citeras i Ian Kings analys.
Att påverkan blev mindre än befarat kan också kopplas till att George Kurtz, grundare och VD för Crowdstrike, så tidigt uteslöt att det handlade om en cyberattack.
Försäkringsbolag hårdast drabbade på börsen
Försäkringsbolagen var i stället de som drabbades hårdast på börsen. Bland de största aktiekursnedgångarna på Londonbörsen i går var Beazley och försäkringsbolaget Lloyd’s of London, som tillhandahåller försäkringar mot avbrott i verksamheten och cybersäkerhetsattacker. Även försäkringsbolaget Hiscox aktiekurs sjönk.