SunRoof, företaget bakom det mest effektiva byggnadsintegrerade solcellstaket och innovativ styrteknologi för energiförbrukning, accepterar nu betalning med kryptovalutor. Det framgår av ett pressmeddelande.

  • SunRoof är världens första solcellstakstillverkare som gör det möjligt för sina kunder att använda bitcoin som betalningsmetod.
  • Företaget vill erbjuda mer flexibla betalningsalternativ för att göra solcellstak och virtuella kraftverk mer tillgängliga.
  • Genom att ta emot kryptovalutor underlättas internationella betalningar och hjälper SunRoof att nå fler av världens marknader.

”För att öka betalningsalternativen har vi introducerat bitcoin som en betalningsmetod. Vår företagsfilosofi kretsar kring det fria valet. Det ska vara ditt val, precis som det är dina pengar och din energi. Därför vill vi erbjuda mer flexibla betalningsmetoder. Om våra kunder för närvarande betalar för sina tak med svenska kronor, polska zoltys eller euros, varför skulle det inte kunna betala med bitcoin?” säger Lech Kaniuk, medgrundare och vd för SunRoof.

Tesla gick nyligen ut med att företaget kommer att acceptera bitcoin som betalning för sina bilar. Förmodligen kommer även företags solcellstak att säljas på det här sätter inom en snar framtid. Däremot verkar SunRoof för närvarande vara det enda företaget som tar emot bitcoin som ett betalningsalternativ för solcellstak.

Att betala med kryptovalutor kan fortfarande verka okonventionellt, men faktum är att flera välkända och innovativa företag, som Virgin Galactic och Microsoft, redan accepterar dem. Lech Kaniuk är en veteran när det kommer till att introducera betalningar med digitala valutor. Redan 2013 erbjöd han bitcoin som ett betalningsalternativ för mat på hemsidan PizzaPortal.pl (som idag heter Glovo). Nu accepterar SunRoof den här betalningsmetoden för sina solcellstak.

”Genom att acceptera Bitcoin förbereder vi oss för en framtid med globala transaktioner. Vår plan är att växa tiofaldigt på våra befintliga marknader i Sverige, Norge, Tyskland och Polen. Vi kommer även att ta initiativ i Italien och Spanien i år, och vi siktar på att etablera oss i USA till år 2022” säger Kaniuk.

Utvecklingen mot digitala betalningar accelereras delvis av Covid-19-pandemin och det växande intresset för digitala valutor bland dagens konsumenter. Kryptovalutor används allt oftare på samma sätt som traditionella valutor används, till exempel för att handla på nätet. Även om de bara börjat att bli populära, har digiala vautor redan nått förbi de mest trendkänsliga. Genom att göra det möjligt för kunder att använda bitcoin för att betala för produkter och tjänster kan globala företag ligga i framkant av den utvecklingen.