Nu lanserar Stripe delegerad autentiseringsfunktion och förbättrar betalningskonverteringsfrekvenserna i Europa. Företag som hanterar betalningar via Stripe kan låta sina kunder autentisera köp direkt vid betalning. Fördelen är att de som handlar online inte längre dirigeras bort från kassasidan mitt under ett köp samtidigt som onlinebutikerna fortfarande är skyddade från betalningsbedrägerier.
Wise är den första kortutgivaren som implementerar funktionen. Kortanvändare kommer inte längre att omdirigeras till sin Wise-app när de autentiserar köp från miljontals Stripe-företag. Istället kommer de att kunna använda vilken biometrisk autentiseringsmetod som helst som stöds av enheten de använder, utan att någonsin lämna kassaflödet.
Den delegerade autentiseringsfunktionen bäddar in biometrisk autentisering i handlarens kassa och överför ansvaret för autentisering av transaktioner från kortutgivare till Stripe.  Stripe  anpassar dynamiskt tvåfaktorsautentiseringsmetoder för att passa köparens preferenser och enhet. Användare av iPhone, till exempel, kan ges möjlighet att autentisera med Face ID.
– Varje krona, pund och euro räknas, och Stripe är intensivt fokuserade på att maximera intäkterna för våra användare. Vår delegerade autentiseringsfunktion är ett kraftfullt verktyg för att öka betalningskonverteringen för handlare på Stripe, vilket innebär mer pengar i kassan utan att de behöver lyfta ett finger. Över alla SCA-täckta transaktioner kan detta spara miljarder för företag varje år, säger Matt Henderson, EMEA business lead på Stripe.
Företag som TikTok och Deliveroo använder redan Stripes delegerade autentisering när de checkar ut Wise-kortinnehavare. SCA-relevanta betalningar ser en ökning med sju procent i betalningskonvertering, och autentiseringsprocessen är fyra gånger snabbare jämfört med att köpare omdirigeras till sin bankapp eller skickas ett engångslösenord.