Tidigare i september avslöjades det att Swedbank tillämpar en specifik regel för sina bolånekunder med rörlig ränta, vilket kan få stora konsekvenser för kunder som vill förhandla ned sina räntor. Nu visar det sig att ytterligare två av Sveriges största banker, Nordea och Handelsbanken, följer samma linje – en situation som kan påverka närmare en miljon hushåll i landet.

Swedbanks bolånekunder begränsas

Det var Svenska Dagbladet som först rapporterade att Swedbank har infört en regel som förhindrar bolånekunder med rörlig ränta att förhandla om sin ränterabatt under ett helt år. Regeln är tydlig: inga individuella förhandlingar om ränterabatt får ske förrän tolv månader har passerat sedan lånet beviljades. Detta beslut omfattar hundratusentals av Swedbanks kunder, vilket redan då väckte frågor kring bankens transparens och kundvänlighet.

Ytterligare två banker följer efter

Enligt en granskning från SVT Nyheter har även Nordea och Handelsbanken infört liknande restriktioner för sina bolånekunder. Det innebär att kunder med rörliga räntor i dessa banker inte heller får förhandla om sina räntor förrän ett år har gått, något som i praktiken gör att deras rörliga lån blir mer likt ett ettårigt bundet lån. Omkring en miljon hushåll kan nu drabbas av denna regel, eftersom över 60 procent av Sveriges 2,3 miljoner hushåll med bolån har valt just rörlig ränta, enligt Finansinspektionen (FI).

Kunders frustration växer

Kunder hos både Nordea och Handelsbanken uttrycker frustration över den nya policyn. En anonym kund hos Nordea berättar för SVT att banken tydligt förklarade att det inte var någon mening att försöka förhandla om räntan förrän efter ett år. På liknande sätt har kunder hos Handelsbanken fått höra att endast de som har pension hos banken får möjlighet att förhandla om sin ränta.

Denna situation har skapat en känsla av maktlöshet hos många låntagare, som nu ser sina lån som mindre flexibla än vad de en gång var.

Kritiker varnar för skadat förtroende

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, är kritisk till bankernas nya praxis. Hon anser att det blir onödigt krångligt för kunderna och efterlyser mer transparens i systemet. Även Christina Sahlberg, sparekonom på jämförelsesajten Compricer, delar denna kritik och menar att systemet med ränterabatter premierar de kunder som är mer påstridiga och aktiva i sina förhandlingar.

– Systemet med rabatter gynnar de som ligger på och tjatar på bankerna. Det skadar förtroendet för bankerna när det är så krångligt att vara bolånekund, säger Sahlberg till SVT.

Bankernas tystnad

Varken Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB har velat kommentera sina rabattsystem till SVT. Swedbank har dock tidigare i september försvarat sin policy genom att förklara att det inte är rimligt att “se över ränterabatten var och varannan månad”. Banken menar att anledningen till att rabatten gäller i tolv månader är att skapa en trygghet för kunden, och att det alltid finns möjlighet att binda lånet på längre sikt om så önskas.

Det återstår att se hur dessa regler kommer att påverka bankernas förtroende och om kunderna kommer att söka alternativa finansieringslösningar i framtiden. För närvarande verkar dock det krångliga systemet vara här för att stanna.