Finanstid
Annons

Stockholmsbörsen föll efter USA:s bombräder mot Iran

Bombräd mot Iran sänker börshumöret
Fartygstrafiken genom Hormuzsundet – där normalt 20 procent av världens gas och olja passerar – har i praktikten varit stängd sedan USA och Israel inledde bombkriget mot Iran den 28 februari. Arkivbild Foto: Asghar Besharati /AP/TT
TT NyhetsbyrånTT Nyhetsbyrån
Pub:
Upd:
Dela:

Stockholmsbörsen sjönk på bred front i spåren av de nya amerikanska bombräderna mot mål i Iran. Vid stängning hade OMXS-index tappat 1 procent.

Annons

Bland de indextunga aktierna var det som dystrast hos värmepumpsbolaget Nibe och mätteknikkoncernen Hexagon som tappade 4,3 respektive 4,2 procent.

Den låga riskaptiten märktes även på börserna i Paris och Frankfurt som båda föll medan London gick mot strömmen och steg något.

Priset på Nordsjöolja (Brent) har stigit cirka 3 procent till omkring 100 dollar per fat, då bombningarna – fördömda som brott mot vapenvilan av Iran – skapar ny osäkerhet om när gas- och oljeleveranser genom Hormuzsundet kan återupptas.

På valutamarknaden stiger dollarn.

OMXS-index steg 1,5 procent i måndags. Sedan årsskiftet ligger indexet på plus 5,5 procent.

Missa inte

Mest lästa just nu