Stockholmsbörsen föll efter USA:s bombräder mot Iran

Stockholmsbörsen sjönk på bred front i spåren av de nya amerikanska bombräderna mot mål i Iran. Vid stängning hade OMXS-index tappat 1 procent.
Bland de indextunga aktierna var det som dystrast hos värmepumpsbolaget Nibe och mätteknikkoncernen Hexagon som tappade 4,3 respektive 4,2 procent.
Den låga riskaptiten märktes även på börserna i Paris och Frankfurt som båda föll medan London gick mot strömmen och steg något.
Priset på Nordsjöolja (Brent) har stigit cirka 3 procent till omkring 100 dollar per fat, då bombningarna – fördömda som brott mot vapenvilan av Iran – skapar ny osäkerhet om när gas- och oljeleveranser genom Hormuzsundet kan återupptas.
På valutamarknaden stiger dollarn.
OMXS-index steg 1,5 procent i måndags. Sedan årsskiftet ligger indexet på plus 5,5 procent.
