Företagen som hamnar på skamlistan

Råd & Rön har släppt Skamlistan 2024, där de företag som fått flest anmälningar till Konsumentverket mellan 1 januari och 31 oktober listas. Företagen på listan har inte bara fått många anmälningar, utan Konsumentverket har också valt att öppna tillsynsärenden mot dem, vilket krävs för att kvalificera sig.

Skamlistan lyfter fram problem som vilseledande erbjudanden, dolda avgifter och bristande kundservice.

Lista på företag med deras anmälningar:

Företag Antal anmälningar
By Métis 529
Dinbilgaranti 369
Bedomahälsa 340
Tele2 279
Telia 227
Klarna 196
Telenor 145
Synsam 113

By Métis toppar listan

Företaget By Metes, registrerat i Nederländerna, toppar årets lista med 529 anmälningar. Bolaget erbjuder att säga upp prenumerationer mot en avgift på 400 kronor. Problemet är att många kunder inte inser att tjänsten kostar pengar förrän de får en faktura.

Konsumenterna vet ofta inte att de har använt tjänsten eller att det är en avgift

säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef hos Konsumentverket.

Dinbilgaranti behåller andraplatsen

Dinbilgaranti, som hade flest anmälningar förra året, ligger tvåa med 369 anmälningar. Bolaget skickar ut erbjudanden om förlängd bilgaranti som ser ut som fakturor, vilket vilseleder konsumenter.

Den här typen av företag är ett återkommande problem

konstaterar Fenger-Krog.

Bedomahälsa.com tar bronsplatsen

På tredje plats finns Bedomahälsa.com, med 340 anmälningar. Många konsumenter har gjort hälsotester via Facebook som de trodde var gratis, men har sedan fått fakturor på 899 kronor.

Tjänster som konsumenter tror är gratis, men som visar sig kosta pengar, är ett växande problem

säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Telekomföretag och Klarna på listan

Telekombolagen Tele 2, Telia och Telenor har alla hamnat på listan på grund av klagomål om svårigheter att säga upp abonnemang, utnyttja ångerrätt eller få hjälp från kundtjänst. Tele 2 har 279 anmälningar, Telia 227 och Telenor 145.

Även Klarna finns med på listan, med 196 anmälningar. Många kunder har haft problem när varor inte levererats eller varit felaktiga och de sedan behövt hantera ärenden via Klarnas tjänster. Företaget hävdar dock att man infört flera åtgärder, vilket enligt dem minskat klagomålen med 70 procent.

  • Synsam och vilseledande avtal

Synsam har fått kritik för sitt lifestyleavtal, som gäller glasögonabonnemang. Kunder har ofta trott att de köpt glasögonen på avbetalning, när de i själva verket har hyrt dem. Med 113 anmälningar mot sig har Konsumentverket bedömt att Synsams marknadsföring är vilseledande.