Företagen som hamnar på skamlistan
Råd & Rön har släppt Skamlistan 2024, där de företag som fått flest anmälningar till Konsumentverket mellan 1 januari och 31 oktober listas. Företagen på listan har inte bara fått många anmälningar, utan Konsumentverket har också valt att öppna tillsynsärenden mot dem, vilket krävs för att kvalificera sig.
Skamlistan lyfter fram problem som vilseledande erbjudanden, dolda avgifter och bristande kundservice.
Lista på företag med deras anmälningar:
Företag | Antal anmälningar |
---|---|
By Métis | 529 |
Dinbilgaranti | 369 |
Bedomahälsa | 340 |
Tele2 | 279 |
Telia | 227 |
Klarna | 196 |
Telenor | 145 |
Synsam | 113 |
By Métis toppar listan
Företaget By Metes, registrerat i Nederländerna, toppar årets lista med 529 anmälningar. Bolaget erbjuder att säga upp prenumerationer mot en avgift på 400 kronor. Problemet är att många kunder inte inser att tjänsten kostar pengar förrän de får en faktura.
Konsumenterna vet ofta inte att de har använt tjänsten eller att det är en avgift
säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef hos Konsumentverket.
Dinbilgaranti behåller andraplatsen
Dinbilgaranti, som hade flest anmälningar förra året, ligger tvåa med 369 anmälningar. Bolaget skickar ut erbjudanden om förlängd bilgaranti som ser ut som fakturor, vilket vilseleder konsumenter.
Den här typen av företag är ett återkommande problem
konstaterar Fenger-Krog.
Bedomahälsa.com tar bronsplatsen
På tredje plats finns Bedomahälsa.com, med 340 anmälningar. Många konsumenter har gjort hälsotester via Facebook som de trodde var gratis, men har sedan fått fakturor på 899 kronor.
Tjänster som konsumenter tror är gratis, men som visar sig kosta pengar, är ett växande problem
säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.
Telekomföretag och Klarna på listan
Telekombolagen Tele 2, Telia och Telenor har alla hamnat på listan på grund av klagomål om svårigheter att säga upp abonnemang, utnyttja ångerrätt eller få hjälp från kundtjänst. Tele 2 har 279 anmälningar, Telia 227 och Telenor 145.
Även Klarna finns med på listan, med 196 anmälningar. Många kunder har haft problem när varor inte levererats eller varit felaktiga och de sedan behövt hantera ärenden via Klarnas tjänster. Företaget hävdar dock att man infört flera åtgärder, vilket enligt dem minskat klagomålen med 70 procent.
- Synsam och vilseledande avtal
Synsam har fått kritik för sitt lifestyleavtal, som gäller glasögonabonnemang. Kunder har ofta trott att de köpt glasögonen på avbetalning, när de i själva verket har hyrt dem. Med 113 anmälningar mot sig har Konsumentverket bedömt att Synsams marknadsföring är vilseledande.