NGM-noterade Safe Lane Gaming (SLG) har tillsammans med ett starkt team, goda marknadsutsikter och förvärvet av mobilspelsutvecklaren Raketspel skapat en stabil grund för en fortsatt stark tillväxt framgent. Bolaget tar nu nästa steg i att bli ett powerhouse och den ledande aktören inom genren Hyper-Casual.

Under Q1 2021 förvärvades Raketspel som tillsammans med Battlecamp och de egna varumärkena Vanguard Gaming Studio och SLG Operations utgör koncernen SLG. Raketspel, som utvecklar mobilspel inom genren Hyper-Casual, har under de senaste åren lanserat stora globala hits i form av bland annat Castle Raid! och Dig This!, där det senare haft över 115 miljoner nedladdningar globalt.

Nyligen rekryterades välmeriterade Arvid Klingström med tidigare chefsroller från stora spelbolag som Paradox Interactive och Candy Crush-utvecklaren King. Arvid kommer med sin tidigare erfarenhet tillsammans med det övriga välrenommerade teamet, se till att man lanserar flera världshits inom genren Hyper-Casual, samtidigt som man håller på att skapa ett powerhouse. SLG kommer fortsätta rekrytera nya talanger till teamet som är inne i en period där mycket är på gång.

– Hela teamet andas spel och veckovis avsätter vi tid där vi spånar nya idéer för att ta fram nästa världshit. Vi har hela tiden fler idéer på lager än vad vi kan skapa vilket är väldigt roligt och som ett resultat av förvärvet av Raketspel håller vi på att skapa ett powerhouse inom Hyper-Casual spel, säger Arvid Klingström, ny CCO på SLG.

Efter att ha utvecklat ett spel under ca 1-2 veckor har SLG en första prototyp klar som då testas via en spelförläggare. För Raketspel är Voodoo, en av världens största mobilspelsförläggare, den primära partnern. Väl där genomförs datadrivna tester under några dagar som ger en indikation på huruvida man ska gå vidare med spelet eller om man istället ska satsa på nästa spel. De datadrivna testerna är avgörande och under åren har bolaget byggt upp en mängd olika mätpunkter och KPI:er som tillsammans gör att bolaget på kort tid kan se om potential finns eller ej. Utöver SLGs egna mätpunkter bidrar dessutom Voodoo med annan viktig mer närliggande marknadsdata, i form av bland annat trender och vilken typ av spel där användarna stannar längst etc. 

Genom starka samarbetspartners har man lyckats skapa ett starkt track record med ett par stora succéer som gett globala avtryck. Tittar man tillbaka på den framgångsrika lanseringen av Dig This! under 2019 så uppnådde Raketspel en rörelsemarginal över 90 procent under 2019 – 2020, vilket får anses vara mycket starkt.

– Vi försöker hålla en genomgående hög nivå i de spelen vi lanserar. Vi lanserar därför inte ett spel om vi inte fått de utslag vi vill ha på testerna. Ett riktigt bra spel skulle kunna bli en supertrigger och skapa signifikant aktieägarvärde över natten, avslutar Arvid.

SLG verkar i en marknad som har vuxit starkt under Covid-19 och analytiker spår en fortsatt stark tillväxt för mobilspelsmarknaden fram till och med år 2026. I år beräknas de totala intäkterna för mobilspel uppgå till ca 125 miljarder dollar, en siffra som förväntas växa till ca 175 miljarder dollar år 2026, vilket skulle innebära en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) om 8,74 %. Trots att intäkterna från den svenska marknaden bara uppgår till ca 0,25 % av de totala intäkterna över hela världen så är möjligheterna stora att SLG kan fortsätta kapitalisera på den växande marknaden då i princip alla deras spel lanseras i 144 länder. [1]

Är du intresserad av SLG och deras spel så kan du läsa mer här!

[1] https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-media/video-games/mobile-games/worldwide