Starweb ligger bakom en av Sveriges största SaaS plattformar för e-handlare. Tusentals provbutiker har satts igång sedan starten och idag har bolaget hundratals e-handlare anslutna till sin plattform.
Deras SEO lösningar lovordas av SEO gurun Jorge Castro som gästade podcasten framtidsbolagen.
I den här exklusiva intervjun får vi besök av Johannes Dahlskog som är Vice VD på Starweb.
Vad är din bakgrund och hur blev du Vice VD för STARWEB?
Jag är uppvuxen i ett entreprenörshem med en pappa som drev reklambyrå sedan början av 80-talet. Där sattes många grundvärderingar tidigt, som tillsammans med budosporter gav mycket disciplin och kontinuitet.
Vid mitten av 90-talet följde jag i min pappas fotspår, det blev ett tydligt fokus på kod, design och rörlig bild. Efter skolan tog jag anställning på en kommunikationsbyrå i 5 år vilket gav mycket kunskapsöverföring inom design, teknik och projektstyrning.
Intresset att driva ett eget bolag växte. Därför startade jag och tre andra delägare upp en egen kommunikationsbyrå, med affärsidén att driva större projekt med andra konsulter. Detta gjordes i 10 år, varpå vi växte snabbt och blev ytterligare 15 konsulter.
Efter några personligt tuffa år, med sjukdom i min nyblivna familj, bestämde jag mig för att ta en anställning för att bättre kunna fokusera på familjen. Detta på ett bolag som levererade hemsidor med webbdesign. Redan i tidigt skede fick jag mycket projektansvar och efter drygt två år sökte jag mig vidare till nya utmaningar för att jag ville ta nästa steg i karriären.
Då kändes E-handel som det självklara valet med tanke på erfarenheten som jag hade snappat upp under min resa.
Jag fastnade för Starweb som hade en hög innovationsnivå. Jag avancerade snabbt i min roll och blev chef för designavdelningen varpå min benämnde avdelning växte och fokus flyttades från snygg design till kundupplevelse samt ökad konvertering. Det blev en riktig så kallad win-win situation för våra E-handlare och Starweb.
Sedan i våras avancerade jag ytterligare inom Starweb, där belöningen för det hårda arbetet kom med min nya position som Vice VD. Tillsammans med hela företaget fortsätter vi nu att skapa win-win-situationer och ökade intäkter för våra E-handlare.
Jag har en ständig hunger att utvecklas på en personlig nivå och ihop med andra drivna individer. Jag ser väldigt ljust på hur vi ska kunna sätta Starweb på kartan, vilket kommer vara nästa kliv i rätt riktning.
Det finns idag många olika e-handelslösningar. Varför ska man välja er?
När e-handlare investerar i Starwebs lösning tar de del av en SaaS-plattform som ständigt uppdaterar sig. Det gör att e-handlaren har en nyare lösning för varje månad som går.
Våra e-handlare får också tillgång till ett stort ekosystem av High-end-funktioner och automatiserade integrationer till bokföring, fakturering, betalning och fraktcheckout.
Detta gör oss unika i vårt prissegment, vilket gör det lätt för både små och stora e-handlare att göra verklighet av sina idéer, till en väldigt överkomlig investering.
Många av era E-handlare har mångdubblat sin omsättning på kort tid. Vad tror du att det beror på?
Utöver den automatiserade SaaS-plattformen, coachar och utbildar Starweb sina e-handlare så att deras verksamhet växer snabbare. Vi har också ett tillväxt-team vilket innefattar rådgivare, digitala strateger och designers samt en väldigt professionell support. Detta gör att många av våra handlare upplever Starweb som en kollega under e-handelsresan. E-handelslösningen är dessutom öppen i både FrontEnd och API, vilket är helt avgörande för en del av våra e-handlare.
Hur ser du på framtiden kring e-handelsplattformar?
Kunskapsnivån hos mindre och medelstora e-handlare är idag relativt låg. Men när det blir tydligt för dessa att det finns stora besparingar att göra genom att välja en SaaS-plattform med att automatisera orderflöden, kommer förlegade lösningar sannolikt ha svårt att hänga med.
Vi tackar Johannes Dahlskog för sin tid och önskar honom samt Starweb ett stort lycka till fortsättningsvis.