Den 1 september klockan 8.00 öppnade registreringen för att driva UF-företag för läsåret 2024/2025. Intresset för att delta i Ung Företagsamhets (UF) program, där gymnasieelever får möjlighet att starta, driva och avveckla ett företag under ett läsår, har aldrig varit större. Förra läsåret nådde man rekord med hela 38 824 registrerade UF-företag i Sverige, och årets intresse ser ut att fortsätta i samma trend. Över 12 000 gymnasieelever hade redan på förhand anmält sitt intresse för att starta UF-företag, och när registreringen öppnade hängde många på låset – trots att det var söndag. Det framgår av ett pressmeddelande.

Snabb start för årets UF-företag

Det första UF-företaget registrerades på mindre än en minut, och inom den första timmen hade över 200 företag registrerats från gymnasieelever runt om i landet. Det är ett tydligt tecken på att intresset för entreprenörskap och företagande bland ungdomar fortsätter att växa.

De affärsidéer som presenterades under den första timmen visar på en imponerande bredd och kreativitet. Några av de tidiga registrerade idéerna inkluderar en läxhjälpsplattform, en handduk med dold ficka för förvaring av värdesaker, burkkylare gjorda av återanvända våtdräkter, och hundgodis tillverkat av torkade morötter. Dessutom finns företag som erbjuder tjänster inom bilvård, skogsvård och produkter skapade av frukt- och grönsakssvinn. Denna bredd av idéer speglar elevernas vilja att hitta nya lösningar på både vardagliga och globala problem.

Hållbarhet i fokus

En av de tydligaste trenderna bland årets tidigt registrerade UF-företag är en stark betoning på hållbarhet. Många av företagen har en grön profil, där fokus ligger på att återanvända material, minska avfall och erbjuda tjänster som bidrar till en mer hållbar framtid. Detta är något som Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet, ser som en viktig utveckling.

Medan stora delar av näringslivet brottas med sin gröna omställning har morgondagens företagare hunnit skaffa sig ett försprång – tack vare sin gröna utgångspunkt. Precis som förra året verkar många av de tidigt registrerade UF-företagarna tycka att hållbarhetsperspektivet är viktigt och de har dessutom identifierat den affärsmässiga nyttan av att positionera sig som hållbara, säger Tove Jarl.

UF-företagande ger positiva effekter på samhället

Ung Företagsamhet har under åren haft en stor inverkan på det svenska samhället. Organisationen utsågs till Årets samhällsaktör i kategorin ledarskap 2023, för sina positiva effekter på ungdomars framtid. Forskning visar att de som driver UF-företag under gymnasiet har färre arbetslöshetsdagar senare i livet, kommer snabbare ut på arbetsmarknaden och är mer benägna att starta egna företag. Det är en utbildning som inte bara formar individer, utan som också stärker hela Sveriges näringsliv.

Registreringen för UF-företag till läsåret 2024/2025 stänger den 1 december, och det återstår att se hur många fler innovativa affärsidéer som kommer att födas under de kommande månaderna. En sak är dock säker – Sveriges nästa generation av entreprenörer är redan i full gång.