Finanstid

refurbed tar in 550 miljoner kronor – Sverige en nyckelmarknad i rekordtillväxt

Mattias AhlbergMattias Ahlberg
Pub:
Upd:
Dela:
refurbed investering Sverige
refurbeds grundare Peter Windischhofer, Jürgen Riedl och Kilian Kaminski.
Foto: Pressfoto

Europas ledande plattform för rekonditionerad elektronik fortsätter växa i raketfart. Det österrikiska bolaget refurbed tar in 50 miljoner euro, motsvarande cirka 550 miljoner kronor, i en ny finansieringsrunda som ska accelerera expansionen i Europa. Sverige lyfts fram i ett pressmeddelande som en av bolagets starkaste marknader, med försäljning på över 2,2 miljarder kronor sedan starten 2021.

Starka resultat och snabb tillväxt

Mindre än två år efter sin senaste serie C-runda säkrar refurbed nytt kapital från en tung investerarkrets. Rundan leds av Alex Zubillaga, känd för tidiga investeringar i Spotify, Fever och Wallapop, tillsammans med Orilla, investeringsplattformen för familjen Riberas, samt befintliga ägare som Evli Growth Partners, Bonsai, Almaz, C4 Ventures och Speedinvest.

Under 2025 har bolaget visat upp ett imponerande år med 40 procents tillväxt, tvåsiffrig EBITDA-marginal och positivt kassaflöde sedan mars. refurbed närmar sig nu ett försäljningsvärde (GMV) på en miljard euro för helåret.

– Vi har ökat tillväxten på alla marknader, inte minst i Sverige som sticker ut med rekordstarka försäljningssiffror. Vi nådde lönsamhet redan i mars och har integrerat AI i hela vår intäktsmotor. Nu är det dags att göra rekonditionerade produkter till det nya normala, säger Peter Windischhofer, medgrundare och vd på refurbed.

Sverige växer snabbast i Norden

Sverige utgör en central del av refurbeds expansion. Den svenska marknaden växer med över 50 procent per år, och sedan lanseringen har svenskarna handlat rekonditionerad elektronik via plattformen för totalt 200 miljoner euro – motsvarande 2,2 miljarder kronor.

refurbed erbjuder allt från smartphones och datorer till hushållsprodukter, där varje produkt genomgår en noggrann kvalitetskontroll och får minst tolv månaders garanti.

Expansion och nya produktkategorier

Med det nya kapitalet planerar refurbed att lansera fler produktkategorier och expandera till ytterligare marknader. Företaget har redan etablerat sig i fem nya länder det senaste året och bygger nu vidare genom samarbeten med starka varumärken som Dyson, AEG och Kärcher.

Enligt prognoser väntas marknaden för rekonditionerade produkter växa till 118,6 miljarder dollar till år 2032, drivet av ökad efterfrågan på prisvärda och hållbara alternativ.

– Investeringen i refurbed ligger helt i linje med vår vision om hållbar konsumtion. Kombinationen av snabb tillväxt, lönsamhet och starka partnerskap gör bolaget till en framtida marknadsledare, säger Paco Riberas från Orilla.

AI och hållbarhet i fokus

refurbed fortsätter att satsa stort på AI-baserade lösningar som optimerar kundupplevelsen och förbättrar den interna effektiviteten. Företaget uppger att deras arbete med artificiell intelligens redan lett till minskad miljöpåverkan och ökad kundnöjdhet.

Satsningen på cirkulär ekonomi har redan gett märkbara resultat:

  • 350 000 ton koldioxid har sparats,

  • 1 136 ton elektronikavfall har undvikits,

  • och 116 miljarder liter vatten har bevarats genom köp av rekonditionerade produkter istället för nyproduktion.

Det placerar refurbed i framkant bland Europas mest hållbara techbolag.

FAQ

Vad gör refurbed?
refurbed är Europas snabbast växande marknadsplats för rekonditionerad elektronik. Bolaget säljer produkter som renoverats till nyskick med garanti, till ett lägre pris och med betydligt mindre klimatpåverkan.

Hur stor är den svenska marknaden för refurbed?
Sedan lanseringen 2021 har refurbed sålt produkter för över 2,2 miljarder kronor i Sverige, med en årlig tillväxt på över 50 procent.

Vilka investerare står bakom den senaste rundan?
Rundan leds av Alex Zubillaga, Orilla (familjen Riberas) samt befintliga investerare som Evli Growth Partners och Speedinvest.

Vad ska pengarna användas till?
Kapitalet ska användas till att expandera till fler länder, lansera nya produktkategorier och utveckla AI-baserade lösningar för hållbar tillväxt.