De kända kioskkedjorna Pressbyrån och 7-Eleven, under ledning av Reitan Convenience, har annonserat en stor förändring i deras produktutbud. Från och med 2026 kommer dessa kedjor inte längre att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta är ett första steg mot ett fullständigt stopp för cigarettförsäljning enligt Reitans senaste hållbarhetsrapport.
En krympande marknad för cigaretter
Cigarettförsäljningen inom dessa kedjor har minskat stadigt de senaste åren och utgör idag endast 54 procent av kedjornas totala tobaksomsättning. Detta speglar en bredare trend där allt färre personer väljer att röka, och allt fler söker hälsosammare alternativ.
Även palmoljeprodukter åker ut
Reitan Convenience tar även steg för att adressera andra miljö- och hälsoproblem. Från och med 2027 kommer produkter som innehåller palmolja att försvinna från deras hyllor. Detta påverkar flera populära produkter, däribland choklad, chips och kakor. Stora varumärken som Marabou och Cloetta, som fortfarande använder palmolja i en del av sina produkter, kommer att beröras av denna förändring.
– Vi vill leda den hållbara omställningen i vår bransch. Genom vår uppförandekod går vi längre än vad som krävs av oss och använder den som ett verktyg för att leda en förändring på marknaden tillsammans med våra leverantörer. Vi har också insett att vi måste tänka stort för att nå våra ambitiösa klimatmål och prioritera innovation, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör för RCS.
Det är tydligt att Pressbyrån och 7-Eleven, med stöd av Reitan Convenience, siktar på att vara ledande inom en hållbar och hälsosam handel. Dessa förändringar markerar en ny era för kiosker och snabbköp, där konsumenternas hälsa och miljöns välmående prioriteras.
Ett urval av 2023 års hållbarhetsarbete
- Beslut att ha ett sortiment helt fritt från palmolja från 2027
- Beslut att fasa ut traditionella cigaretter ur sortimentet. Från och med 2026 tas inga nya traditionella cigaretter i sortimentet, och därefter gradvis utfasning av cigarettförsäljningen.
- Långsiktiga mål satta för ett flertal andra riskråvaror, bland annat kaffe, kakao och rött kött.
- Drygt 10 procent av matsvinnet har räddats, bland annat genom samarbete med Karma.
- Fortsatt arbete för ökad jämställdhet, mångfald och inkludering i organisationen.