Lönsam marknad för parkeringsappar

Parkeringsappar har blivit en lukrativ affär, där Easypark sticker ut med en halv miljard i intäkter och höga vinstmarginaler. Samtidigt får de kritik för att ta ut höga avgifter från kunderna. Lars Andersson, vd för konkurrenten Parkster, pekar på att procentuella avgifter resulterar i betydande summor för företagen.

Konkurrensen mellan aktörerna

Easypark och Parkster dominerar parkeringsmarknaden och finns i cirka 400 svenska orter. Easypark är störst i Stockholmsområdet och fortsätter lägga på avgifter, trots kommunens krav om avgiftsfri parkering. Många användare har klagat på att Easyparks webblösning är krånglig och att appen tar ut en avgift på 15 procent, eller minst 4,95 kronor.

Kritik mot avgifterna

Lars Andersson kritiserar Easypark för att försvåra valet av avgiftsfria alternativ och för bristande transparens. Parkster tar istället en fast avgift och har aldrig procentuella påslag, något som ses som mer rättvist för användarna.

Easyparks ekonomiska framgångar

Easypark redovisade 2023 intäkter på 470 miljoner kronor från parkeringar och ett rörelseresultat på 373 miljoner kronor. Större delen av omsättningen kommer från parkeringsavgifter, särskilt i Stockholm där priserna är högre och Easypark har en stor marknadsandel.

Expansion och uppköp

Easypark har expanderat genom uppköp, bland annat av SMS-park, vilket har stärkt deras marknadsposition. Samtidigt påverkas parkeringshusens intäkter negativt av att fler arbetar hemifrån efter pandemin.

Utmaningar framöver

Kommuner har krävt att Easypark erbjuder avgiftsfria alternativ för kommunala parkeringar, men lösningen är ofta krånglig. Easypark försvarar sina avgifter och menar att de erbjuder avancerad teknik och fler tjänster för användarna.