Skandia och Cetti ger bostadsköparna klartecken i förväg
På en avvaktande bostadsmarknad där köpare tvekar och affärer ofta drar ut på tiden, finns ett växande behov av tydliga besked och trygghet. Nu lanserar Skandia och det digitala bolåneverkyget Cetti en lösning som gör det möjligt för köpare att få ett förhandsbesked om lån – redan under budgivningen. Det här är ett steg mot en mer transparent, effektiv och säker bostadsaffär skriver Cetti i ett pressmeddelande.
Ett förhandsbesked i realtid
Traditionellt har bostadsköpare gått in i budgivning med ett generellt lånelöfte, som ofta behövde kompletteras och granskas i efterhand innan det kunde omvandlas till ett faktiskt låneerbjudande. Den processen kunde ta flera dagar och ibland sätta käppar i hjulet för både köpare och säljare.
Med Skandia och Cettis nya lösning sker granskningen automatiskt. Genom att köparen legitimerar sig med BankID och väljer Skandia som bank i Cettis digitala plattform, får de ett individanpassat förhandsbesked på bara några minuter. Det innebär att köparen kan gå in i budgivningen med full vetskap om sin finansiering och – om budet accepteras – skriva kontrakt direkt.
– “Med förhandsbesked redan under budgivningen skapas den tydlighet och trygghet som krävs, det är så vi vill att en bostadsaffär ska fungera. När spekulanter får klara besked tidigt minskar risken för missförstånd, vilket är avgörande för en smidig affär,” säger Hassan Sultan, vd på Cetti.
Ökad trygghet i en osäker marknad
För köparen innebär detta att de kan gå in i en av livets största affärer med ryggen fri. Det digitala förhandsbeskedet är kopplat till det specifika objektet och tar därmed hänsyn till dess pris och förutsättningar. Det gör att både köpare och mäklare kan känna sig trygga med att affären går att genomföra – direkt.
– “Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga när de gör den största affären i sitt liv. Genom samarbetet med Cetti kan våra kunder snabbt få ett förhandsbesked som gör att de vet hur mycket de kan låna på den aktuella bostaden och kan buda obekymrat,” säger Isabella Gross, produktchef Bolån på Skandiabanken.
Digitalisering för en modern bostadsaffär
Tjänsten är en del av Cettis digitala plattform som redan används av majoriteten av Sveriges fastighetsmäklare. Förhandsbeskedet från Skandia är ett exempel på hur banker kan ta en mer aktiv roll i bostadsaffären och bidra till ett modernare ekosystem där alla parter vinner på ökad transparens och effektivitet.
Initiativet visar på hur digitalisering och samverkan mellan aktörer kan möta nya behov i en förändrad marknad. För köparen blir det tryggare. För mäklaren blir det smidigare. För banken blir det tydligare.
Och för bostadsmarknaden i stort – ett steg i rätt riktning.