Varför ansöker Northvolt om Chapter 11 i USA?

Northvolt har valt att genomföra sin rekonstruktion i USA under det så kallade Chapter 11-förfarandet. Anledningen är att USA har lägre krav för att bevilja detta förfarande jämfört med Sverige. I Sverige kräver en rekonstruktion att företaget är livskraftigt, något som många experter tvekar kring för Northvolts del. I Sverige hade företaget troligen tvingats till konkurs.

Genom att använda Chapter 11 behåller Northvolts företagsledning kontrollen över bolaget, till skillnad från en konkurs där en konkursförvaltare tar över driften. Dessutom får Northvolt tillgång till “debtor-in-possession” (DIP)-finansiering, där långivarna får särskilda rättigheter. Lastbilsjätten Scania har redan bidragit med 1,1 miljarder kronor i finansiering, vilket skapar ekonomiska förutsättningar för att hantera krisen.

Northvolt rekonstruktion USA

Chapter 11 ger Northvolt tillfällig trygghet från sina borgenärer. Under denna period arbetar företaget fram en omstruktureringsplan, som de måste presentera inom fyra månader. Om borgenärerna godkänner planen kan Northvolt skriva av vissa skulder och stabilisera sin ekonomi. För närvarande har Northvolt säkrat 245 miljoner dollar i nytt kapital, vilket täcker kostnaderna för den inledande fasen av rekonstruktionen.

Hur påverkar detta Northvolts framtid?

Northvolt har kommunicerat att deras ägarstruktur kan förändras som ett resultat av rekonstruktionen. Tidigare processer, som den SAS genomgick, har visat att aktieägare ofta förlorar allt värde, medan nya investerare tar över. De investerare som är beredda att rädda Northvolt kommer sannolikt att få majoritetskontroll över bolaget.

Vad ledde till Northvolts kris?

Northvolts ekonomiska problem grundar sig i oförmågan att snabbt skala upp produktionen av battericeller. När bolaget producerade sin första battericell i Skellefteå 2021 planerade de att nå full kapacitet redan 2023. Trots detta har tidsplanen förskjutits flera gånger, och företaget producerar idag bara en liten andel av den totala installerade kapaciteten.

Företaget pekar också på externa faktorer, såsom en avmattning i efterfrågan på elbilar och förändrade prioriteringar bland investerare, som bidragande orsaker. Northvolts affärsplan byggde på förväntningar om en konstant tillväxt inom elbilsindustrin, vilket inte har realiserats.

Vem ansvarar för krisen?

Northvolts vd Peter Carlsson och styrelsen har det yttersta ansvaret för bolagets situation. Peter Carlsson, som varit företagets ansikte utåt sedan starten 2017, har framhållits som en nyckelfigur i den gröna omställningen i Sverige. Trots detta meddelade företaget nyligen att Carlsson planerar att lämna sin roll som vd.

Styrelsen, som leds av tillfällige ordföranden Tom Johnstone, består av personer som Susanna Campbell och Carl-Erik Lagercrantz. Lagercrantz representerar även Northvolts medgrundare Vargas, en viktig aktör inom Sveriges gröna omställning.

Vad händer härnäst?

Northvolts förmåga att genomföra en framgångsrik omstrukturering beror på deras förmåga att säkerställa finansiering och återuppbygga förtroendet hos sina investerare. Om rekonstruktionen lyckas kan Northvolt bli en fortsatt nyckelspelare i den europeiska batteriindustrin. Misslyckas de riskerar företaget att förlora sin ledande position till internationella konkurrenter.