Dintero, den norska betalningslösningen som är känd som ”Klarna-utmanaren”, har ingått ett samarbete med Klarna. Detta beslut har tagits på grund av en stor efterfrågan från kunderna och innebär att alla Dinteros butiker snart kommer att erbjuda Klarnas globala shopping- och betaltjänster.
Dintero, som ägs av bland annat Schibsted och Bring, har samlat de mest populära betalningsmetoderna från olika leverantörer i sin Checkout. På så sätt kan handlare själva sätta ihop de mest relevanta betalningslösningarna för sina kunder.
Enligt Dinteros vd, Daro Navaratnam, levererar Dintero en annorlunda lösning än Klarna, men samtidigt finns det områden där de är konkurrenter. Navaratnam påpekar att Dintero med lanseringen av Split Payment och deras ambitioner om ytterligare tillväxt, kommer att få mer ut av samarbetet än konkurrensen.
Dintero har upplevt en stark tillväxt under de senaste 18 månaderna, med en ökning på mellan tre och fyra gånger för sina regelbundna intäkter. Företaget har också lanserat sin Checkout-lösning i Sverige och Split Payment i Norge. Navaratnam säger att samarbetet med Klarna kommer att bidra till att stärka Dinteros konkurrenskraft utanför Norges gränser.
Klarna är en ledande global betalningslösning som är aktiv i 45 länder och har över 150 miljoner aktiva kunder världen över. Utöver betalningsformer erbjuder Klarna även en rad lösningar för tillväxt och marknadsföring, som Dinteros handlare och kunder kommer att kunna dra nytta av.
Klarnas norska vd, Geir Østby, ser en stor och orealiserad potential i Dinteros unika Split Payment. I Split Payment kan man dela betalningen till flera säljare på olika plattformar, såsom takeaway från olika matställen eller resor med olika företag. Østby säger att det kommer att bli en ökning av plattformar som erbjuder samlade tjänster från flera leverantörer, och när Dintero öppnar upp för möjligheten att betala med Klarna i sin Split Payment finns många synergier att nyttja.