Resebokningsbolaget Booking har ålagts en böter på 413,24 miljoner euro av den spanska konkurrensmyndigheten CNMC (Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia) för att ha missbrukat sin dominerande ställning på marknaden under de senaste fem åren. CNMC kräver också att bolaget ändrar sina affärsmetoder för att främja rättvis konkurrens. Informationen kommer från CNMC:s egen hemsida.

Dominans på den spanska marknaden

Under den aktuella perioden har Booking haft en marknadsandel på mellan 70 och 90 procent i Spanien. Företaget har anklagats för att skapa ogynnsamma affärsvillkor för hotell i landet och för att ha försvårat konkurrensen för andra onlinebaserade resebyråer. Denna dominans har inneburit att hotell ofta känt sig tvungna att använda Booking för att behålla sin synlighet och konkurrenskraft på marknaden.

Oegentliga affärsmetoder

Enligt CNMC har Booking bland annat fått hotell att acceptera villkor som förbjuder dem från att erbjuda lägre priser på sina egna hemsidor. Dessutom har bolaget använt hotellens bokningsstatistik från plattformen för att påverka hur hotellen rangordnas i sökresultaten. Dessa metoder har begränsat konkurrensen och tvingat hotellen att prioritera Booking som kanal för sina bokningar.

Påverkan på konkurrensen

CNMC menar att Bookings metoder har haft en betydande negativ inverkan på marknaden genom att hindra andra resebyråer från att konkurrera på lika villkor. Detta har inte bara skadat hotellen, utan också begränsat konsumenternas valmöjligheter och potentiellt höjt priserna för resenärer. Denna konkurrenspåverkan har alltså lett till att Booking har ålagts böter.

Booking kan överklaga beslutet

Booking har två månader på sig att överklaga CNMC:s beslut. Företaget har ännu inte uttalat sig om huruvida de kommer att följa denna väg eller acceptera böterna och förändra sina affärsmetoder i enlighet med myndighetens krav.

Beslutet markerar en viktig punkt i kampen för att säkerställa rättvis konkurrens inom den digitala resebranschen och kan få långsiktiga konsekvenser för hur onlinebokningsplattformar opererar i framtiden.

Uppdatering: Booking.com har valt att lämna en kommentar till Finanstid med anledning av artikeln. Kommentaren enligt nedan citerad text.

“Vi motsätter oss resultatet av CNMCs utredning och har för avsikt att överklaga beslutet. Precis som vi tidigare har varit tydliga med anser vi att EU’s Digital Market Act är rätt forum för att diskutera och bedöma majoriteten av dessa ärenden. Det skulle göra det möjligt att besluta om gemensamma lösningar som gäller över hela Europa istället för separata lösningar för respektive land. Booking.com verkar i en starkt konkurrensutsatt sektor och i en bransch som kännetecknas av stor valfrihet, för både företag och konsumenter. Vi erbjuder boendepartners olika program som de kan ansluta sig till frivilligt, så som vårt Preferred Plus och Genius. CNMCs beslut som presenterades idag tar inte hänsyn till detta. Deras beslut drabbar både konsumenter och boendepartners i Spanien, vilket leder till en bristande kontinuitet i upplevelsen på plattformen, jämfört med omvärlden. “