Hittills i år har det köpts julklappar för 18,7 miljarder kronor, att jämföra med 19,7 miljarder kronor i fjol. En majoritet har köpt julklapparna på nätet och populäraste produkterna är kläder och skor. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av PostNord*.

E-handelns andel av den totala julhandeln ökar marginellt från 51 procent till 52 procent och landar på 9,7 miljarder kronor. E-handeln fick ett uppsving 2020 i och med pandemin. År 2019 var e-handelns andel av den totala julklappshandeln 40 procent. Siffran steg till 57 procent 2020 för att i år ligga på 52 procent.

– Att det har handlats julklappar för mindre pengar i år ligger i linje med den prognos för e-julhandeln som PostNord gjorde i E-barometern för tredje kvartalet. Konsumenterna har blivit mer prismedvetna i år och allt fler handlade sina julklappar redan under Black week, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

76 procent av konsumenterna har handlat julklappar på nätet i år, och 71 procent av de som har e-handlat (58 %) gjorde över hälften av sina inköp online. 17 procent uppger att de gjort alla sina inköp på nätet medan 1 procent säger att de inte handlat digitalt alls.

De mest populära julklappskategorierna håller ställningarna. Precis som de senaste åren var de populäraste julklapparna på nätet i år kläder och skor, följt av böcker och media och barnprodukter och leksaker.

Det överlägset vanligaste leveranssättet var att hämta varan hos ett ombud (40 %) eller få den levererad hem i postlådan (17 %). Till de allt populärare paketboxarna hittade 12 procent av leveranserna.

Fakta från undersökningen

  • Fram till den 15 december har det handlats julklappar för 18,7 miljarder kronor. Fjolårets siffra, som mättes fram till 16 december, låg på 19,7 miljarder kronor.
  • Fram till och med den 15 december i år har det e-handlats julklappar för 9,7 miljarder kronor. Förra årets siffra låg på 10 miljarder kronor.
  • E-handelns andel av den totala julklappshandeln ökade marginellt och ligger på 52 procent, jämfört med 51 procent föregående år och 57 procent år 2020.
  • 46 procent gör fler än hälften av sina online köp via mobiltelefon. Kvinnor handlar mer på mobilen än vad män gör.
  • De mest populära julklappskategorierna är även i år kläder och skor 51 procent, böcker och media 39 procent och barnprodukter och leksaker 36 procent.
  • Andelen som handlat julklappar när undersökningen genomfördes är 77 procent, att jämföra med 80 % år 2021.
  • Genomsnittsbelopp att handla julklappar för per person har minskat något och ligger på 3 073 kronor i år (3 121 kr 2021).

*PostNord har låtit Kantar Sifo fråga 2 000 konsumenter om deras julklappsinköp i år. Undersökningen genomfördes den 13–15 december 2022. Undersökningen har genomförts med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18–79 år med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Beloppen som nämns är i fasta siffror.