Rauma Marine Constructions, som grundades år 2014, har på kort tid vuxit till ett stort finskägt varvsföretag med en orderstock på över 1 miljard euro. Bolaget har förnyat sin ledning under våren och DI Mika Heiskanen (38) tillträder som vd efter sommaren. Tills dess fungerar Mika Laurilehto som tillförordnad vd.
Heiskanen är en erfaren skeppsbyggare. Han var senast ansvarig chef för produktionen på Meyer Turku Oy och innan det, mellan åren 2016–2020, ledde Heiskanen företagets stomproduktion och design. Heiskanen har även arbetat för kryssningsfartyget Royal Caribbean Cruises Ltd sedan år 2013, samtidigt som han ansvarat för nybyggnadsprogram i Papenburg, Tyskland. Heiskanen tog examen från Aalto-universitetet efter att ha studerat skeppsbyggnad och industriell ekonomi. Han började sin karriär på STX Finland som projektingenjör inom försäljning och som chefsdesigner av TUI:s kryssningsprototyp.
Heiskanen har även varit styrelseordförande för nätföretagen Shilbuilding Completion Oy och Technology Design and Engineering Eng’Nd Oy.
RMC:s verksamhet bygger på en nätverksmodell. Företaget har mer än 200 egna anställda, som leder samarbetet med dussintals partnerföretag som ansvarar för genomförandet av projekt. Bolagets styrelseordförande, Mikko Niini, motiverar Heiskanens val inte bara med hans internationella erfarenhet utan också med hans starka erfarenhet av att leda nätverksverksamhet.
”Mika Heiskanen har förmågan att återställa RMC:s lönsamma skeppsbyggnad. Han har gedigen erfarenhet av att leda nätverksverksamhet och en tydlig vision om en kundorienterad verksamhetsmodell på den internationella marknaden. Dessa ger utmärkt stöd för den strategi som valts av RMC”, säger Niini.
RMC arbetar för tillfället med färdigställandet av Tallinks nyaste passagerarbilfärja, MyStar, och konstruktionen av två snabba Spirit of Tasmania-RoPax-fartyg beställda till Tasmanien. Dessutom pågår just nu byggandet av nya slagskepp till Försvarsmakten.
“Jag är stolt över att få bli en del av RMC:s unika tillväxthistoria. Tillsammans med en professionell personal och ett nätverk av partners har RMC förmågan att designa och implementera de mest moderna, miljövänliga fartyg i branschen och ge sina kunder ett mervärde. Hörnstenen i den finska sjöfartsnäringens konkurrenskraft och framtid är ett starkt samarbete mellan duktiga varv och andra företag i branschen. Detta skapar förmågan att vara en internationell föregångare inom sitt område, något som vi vill profilera oss som i framtiden, säger Heiskanen.
RMC är det enda helt inhemskt ägda företaget i sin storleksklass, vilket möjliggör att beslut och sysselsättning kan stanna i Finland. RMC är specialiserat på utveckling, konstruktion och underhåll av isbrytare, personbilsfärjor, samt fartyg som Försvarsmakten och myndigheterna behöver. Bolaget har en hög kompetensnivå inom arktisk skeppsbyggnad, vilket är mycket centralt för den finska sjöfartsindustrins expertis och konkurrenskraft.