Metas plattformar fortsätter att dominera som brottslingars favoritverktyg vid nätbedrägerier. Det visar fintechbolaget Revoluts färska rapport Consumer Security and Financial Crime Report, som avslöjar att 54 procent av alla globala bedrägerifall under andra halvåret 2024 spåras tillbaka till Facebook, Instagram och WhatsApp. I Sverige är situationen ännu mer alarmerande – här står Meta-plattformarna för hela 62 procent av alla rapporterade nätbedrägerier.

Facebook leder fortfarande, men krypterade appar ökar snabbt

Trots att Facebook fortfarande är det vanligaste verktyget för bedragare – 28 procent av rapporterade fall – syns en tydlig förflyttning mot krypterade meddelandetjänster. WhatsApp, som också ägs av Meta, användes i 21 procent av bedrägerierna, medan Telegram stod för 18 procent.

Nytt är att vi ser hur brottslingarna börjat gå över till WhatsApp och Telegram. Facebook är dock fortfarande deras förstahandsval. Att Google lyckats hålla bedragare borta visar att det går att förebygga bedrägerier genom proaktiva åtgärder, säger Woody Malouf, chef för finansiell brottslighet på Revolut.

Sverige sticker ut – investeringsbedrägerier vanligast

Sverige utmärker sig särskilt i rapporten när det gäller investeringsbedrägerier. Med 22 procent ligger Sverige långt över Danmarks nivå på 10 procent. Det är främst genom sociala medier som dessa brott genomförs. I Sverige sker investeringsbedrägerier via Facebook (31%), WhatsApp (24%) och Telegram (11%).

Bedragarna utnyttjar ofta professionellt utformade annonser och profiler för att locka användare att investera i bluffprodukter eller falska kryptovalutor.

Explosiv ökning av bedrägerier via Telegram och WhatsApp

Den snabba tillväxten av bedrägerier via krypterade appar väcker oro. Fall kopplade till Telegram ökade med 121 procent jämfört med föregående period, medan WhatsApp ökade med 67 procent.

Totalt står dessa två tjänster nu för mer än en tredjedel av alla bedrägerier som rapporterats till Revolut (39%). Rapporten slår därmed hål på föreställningen att krypterade appar erbjuder skydd mot bedrägeri.

Kräver ansvar från plattformarna

Woody Malouf betonar vikten av proaktivt arbete för att stoppa nätbedrägerier innan de når konsumenter. Han lyfter bland annat:

  • Skärpta verifieringskrav för annonsörer

  • AI-baserad övervakning av misstänkt beteende

  • Närmare samarbete mellan sociala medier, banker och brottsbekämpning

Han går ett steg längre och menar att plattformar som tjänar pengar på annonsering också borde vara ekonomiskt ansvariga när bedrägerier sker via deras kanaler.

Det är dags att sociala medieplattformar börjar ta ansvar – inte bara för att förhindra bedrägerier, utan också för att kompensera offren när deras system sviktar, säger Malouf.