Nya tekniker kan hjälpa företag att förbättra upplevelserna de levererar till sina kunder – men även till anställda och partners. Det rör sig bland annat om sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Kittet som knyter allting samman är molnet, och det finns flera exempel på hur molnlösningar kan optimera både din och dina slutkunders vardag!

  1. Din innovationstakt ökar
    Många företag och organisationer bromsas idag av eftersom man använder fel plattform eller för att man har brist på kompetens då man använder sig av gamla system. Molnet har gjort det betydligt enklare att konsumera IT. Innovationstakten i en molnlösning är väsensskild om man jämför med en verklighet som bygger på så kallade on-prem-lösningar, det vill säga lokalt installerad mjukvara. Tack vare molnet är mjukvaran man använder alltid uppdaterad och anpassningsbar – lite som att få en ny bil varje månad istället för att dras med den gamla i garaget under flera år.
  2. Du får rikare insikter
    Data är den nya oljan brukar man säga och den trivs i molnet. Tack vare molnet kan du använda dig av en mängd olika datakällor för att ta smarta beslut. Något som är är knepigt att göra själv om man har en on-prem-lösning – inte minst eftersom det kräver mycket datakraft. Här kan AI (artificiell intelligens) vara till nytta för många företag. Med rätt mätnings- och rapporteringsverktyg som jobbar i realtid kan anställda på alla nivåer i organisationen få de erfarenhetsmässiga och operativa data de behöver. Något som i slutändan leder till glada slutkunder.
  3. Du sparar pengar
    En flytt till molnet behöver inte vara dyr – tvärtom. Genom att lämna on-prem-miljön behöver du inte längre tänka på underhåll av dyra servrar eller lagringssystem. Du behöver heller inte tänka på investeringar i hårdvara, mjukvarulicenser, omgivande infrastruktur eller att rekrytera IT-personal för att rulla ut den senaste versionen av din programvara. Istället kan pengar för en molnlösning tas direkt från dina månatliga utgifter. Om du vid något tillfälle sedan bestämmer dig för att lösningen inte är rätt för dig – ja då är det oftast väldigt enkelt att skala ner också.

Anna Kleine
Regional Director, Fellowmind Sverige