Matpriserna bromsar in. Efter rekordhöga ökningar tidigare i år visar mars månad på en tydlig inbromsning. Experter pekar på ökad konkurrens mellan butikskedjorna som en möjlig förklaring. Det skriver bland annat Expressen om.

Prischocken mattas av

Efter att matpriserna stigit kraftigt under årets första månader – med särskilt tydliga ökningar i januari och februari – visar nya siffror från Matpriskollen att prisuppgången i mars nästan stannade av helt. Enligt statistik från tjänsten landade ökningen på endast 0,1 procent.

– Äntligen, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, som menar att inbromsningen till stor del kan förklaras av den tilltagande konkurrensen mellan dagligvarukedjorna.

Prispressen ökar mellan kedjorna

Konsumenternas ökade prismedvetenhet sätter press på landets största aktörer. Mazur pekar särskilt på Ica, som nu tvingas agera mer aggressivt för att inte tappa försäljningsvolym. Detta får ringar på vattnet.

– Den ökade pressen från konsumenterna gör att Ica tvingas agera, vilket innebär att Willys och Lidl i sin tur tvingas sänka sina priser, säger han.

Willys är den kedja som traditionellt är snabbast med att justera priserna, ofta centralt genom ett enkelt knapptryck. Ica har däremot tidigare varit sist i ledet. Nu tycks spelplanen ha förändrats.

En kamp om den billigaste matkassen

– När Ica släpar efter måste Willys sänka priserna igen för att hålla sitt löfte att ha den billigaste matkassen. De börjar slåss om priset, säger Mazur.

Den prispress som nu råder har också sin grund i förändrat konsumentbeteende. Kunderna har blivit mer multilojala – och väljer att handla i fler butiker än tidigare.

– Det är klart att det är kännbart för Ica som måste hitta en strategi för att hantera det, säger Mazur.

Resultatet blir att prissättningen stramas åt. Kedjorna jobbar också mer aktivt med kampanjer, tillfälliga klipp och multipriserbjudanden för att hålla uppe volymerna.

Osäker framtid – men kött sticker ut

Hur prisutvecklingen kommer se ut framåt är osäkert. Mazur tror dock att andra kedjor nu kommer att följa efter Icas nya linje.

– Det återstår att se om det här trappas upp, och svaret på det får vi längre fram, säger han.

Trots den låga totala prisökningen i mars sticker en kategori ut: kött. Enligt Matpriskollen är efterfrågan på kött nu större än utbudet.

– Konsumenterna vill ha mer kött igen efter den vegetariska trenden som pågått i flera år. Dessutom får mjölkbönderna bra betalt för mjölken, vilket gör att man skjuter på slakten av äldre djur, säger Mazur.

Samtidigt ser man prissänkningar på frukt och grönt, vilket är normalt för säsongen – och även olivolja har blivit billigare.