Hur allt började

Marketmate skapades av en grupp investerare med långvarig erfarenhet från finansbranschen som bestämde sig för att göra något nytt. Man hade tröttnat på de snåriga hemsidorna och de begränsade alternativen som bankernas egna produkter erbjöd. Visionen var enkel men ambitiös: att skapa en användarvänlig och nytänkande plattform som kunde erbjuda konsumenterna det bästa inom ETP-handel. Med detta i åtanke föddes Marketmate – en fristående plattform designad för att möta behoven hos både nybörjare och erfarna börshandlare. Marketmate ägs och drivs av Augere AB

Transparent och objektiv produktjämförelse

För första gången kan du som aktiv börshandlare enkelt hitta och jämföra de bästa produkterna som passar just din handelsstrategi. Lång olja med 3x i hävstång, eller kanske kort OMX med 7x i hävstång? Oavsett dina behov hittar du det på Marketmate. Plattformen erbjuder en heltäckande översikt av ETP-produkter, vilket gör det lättare än någonsin att göra välinformerade val. Dessutom erbjuder Marketmate redaktionellt innehåll för dig som söker inspiration eller vill fördjupa dina kunskaper. Med favorithanteringen kan du spara dina bästa val och snabbt hitta tillbaka till de produkter som passar dig bäst.

Realtidskurser

En av de största fördelarna med Marketmate är tillgången till marknadsinformation i realtid, tack vare partneravtal med NGM och Spectrum. Denna tillgång gör det möjligt för plattformen att erbjuda användarna en öppen och transparent handelsupplevelse. Ambitionen är att i framtiden kunna samarbeta med alla börser för att säkerställa en fullständigt demokratiserad ETP-handel i Sverige.

Marketmate är mer än bara en handelsplattform. Det är en revolution inom ETP-handel som sätter användarens behov och upplevelse i fokus. Marketmate är stolta över att kunna erbjuda en plattform som inte bara är enkel att använda, utan också är transparent och objektiv. Med Marketmate kan du känna dig säker på att du alltid har tillgång till den bästa informationen och de bästa produkterna för just din handel.

Finanstid fick möjligheten att ställa några frågor till David bagge som är ansvarig för Marketmate.

Vad var den avgörande faktorn som ledde till att ni bestämde er för att skapa Marketmate?
Vi ville lansera en oberoende plattform där användaren själv kan jämföra alla noterade produkter mot varandra och filtrera fram dem mest lämpliga produkten för sitt ändamål. 

Ni nämner att ni tröttnade på snåriga hemsidor och bankernas egna produkter. Kan ni ge exempel på de största problemen ni såg med dessa tjänster?
Problemet med bankerna är att de lyfter fram sina egna produkter, precis som de gör med andra sparlösningar, fonder etc. Det är inget fel i det, då hela finansbranschen handlar om att sälja, men vi anser att användarna själva är kapabla till att jämföra alternativ och komma fram till den bästa produkten för sitt ändamål.

Hur skiljer sig Marketmate från andra plattformar för ETP-handel som finns på marknaden idag?
Att vi listar och presenterar alla noterade börshandlade produkter på ett användarvänligt sätt. Med direktlänkar mot Avanza och Nordnet så att användarna enkelt kan handla produkten de fastnat för i ett knapptryck

Hur fungerar er produktjämförelsefunktion i praktiken? Vilka faktorer tar ni hänsyn till vid jämförelsen?
Vi rangordnar produkterna efter spread och Time In Market. Produkter där marketmakern (underliggande banken) håller en tajt spread i produkten samt står uppe i orderboken hela tiden (time in market) kommer att få högst ranking. Om marketmakern av någon anledning försvinner ur orderboken påverkar det rankingen negativt. Detta är viktigt när man handlar ETP:er, då man vill ha en produkt med låg spread och kunna lita på att marketmakern finns där när man vill sölja sin position.

Kan ni berätta mer om det redaktionella innehållet som finns på Marketmate? Vad kan användarna förvänta sig att hitta där?
Den redaktionella delen består av två olika delar. Dels det vi kallar för marknadsinsikt och som publiceras varje kväll, sju dagar i veckan. Där upplyser jag läsarna om aktuella saker som rör marknaden just nu. Det kan vara allt ifrån positionering, sentiment, säsongsmönster och annat som är bra att känna till. Vår andra del är Dagens Analys och där publicerar jag ett par affärscase varje vecka med tydliga stop losser och målområden. 

Hur hjälper funktionen för att spara favoriter användarna att fatta bättre investeringsbeslut?
Världen vi lever i utvecklas i en allt snabbare takt och det gör även svängningarna på börsen till följd av hög belåning i det finansiella systemet systemet, datoriserad handel och globala aktieflöden. Att kunna spara sina filter gör att du  som användare snabbt kan hitta just dina favoritprodukter som passar din riskvilja, istället för att behöva filtrera sökresultaten varje gång. 

Vilka andra funktioner eller tjänster planerar ni att lansera för att göra Marketmate ännu mer användarvänligt och konkurrenskraftigt?
Det kan jag inte gå in på i dagsläget, men vi har otroligt mycket spännande på gång!

Hur ser ni på utvecklingen av ETP-marknaden i Sverige och vilka trender tror ni kommer att påverka era användare framöver?
Genom att både kunna tjäna pengar i upp och nedgång på marknaderna bör intresset för ETP:er komma att öka kommande år. Speciellt om vi går in i en miljö med betydligt mer volatilitet. Aktiva handlare vill ha svängningar på marknaden och det är inte otänkbart att kommande år kommer bli ordentligt volatila. Det bör gynna börshandlade produkter mer än rena aktier.

Vad är er vision för Marketmate på längre sikt? Hur ser ni plattformens roll i den svenska finansbranschen om fem till tio år?
Ja, gammelbankerna får passa sig för här kommer en utmanare till det etablissemanget! Skämt och sido, men drivs av att utmana och försöka förändra. 5-10 år är dock en lång tidsperiod och vi har inte ens fyllt 1 år. Men självklart har vi mål och visioner! På sikt ska vi lansera egen handelsplattform, så att användarna inte behöver länkas vidare mot Avanza och Nordnet som idag om man inte vill, samt etablera oss i övriga Norden och även lansera andra europeiska länder. Vem vet, kanske köper en stor utländsk aktör hela sajten när den blivit tillräckligt stor och etablerad. Vem vet, säger David Bagge med glimten i ögat.