Konsultbolaget Maleon har som affärsidé att göra kommunikationen mellan byggherre och entreprenör tydlig och enkel. Denna förenkling av kommunikationen är något som gynnat det Arlandabaserade företaget som lyckats uppnå en kraftig tillväxttakt. På kort tid har företaget ökat sin omsättningstillväxt med mer än 500 procent. En stor förklaringsgrad till den aggressiva organiska tillväxten beror på en word of mouth marketing-strategi som fungerat väl.

De senaste tre månaderna har tillväxtraketen kammat hem tre stora upphandlingar, varav ett hamnat hos en av Sveriges största fastighetsförvaltare för sjukhus och vårdinrättningar.

– Vi är otroligt glada över att ha vunnit upphandlingen som innebär att vi agerar besiktningsman åt Locum. Det är trots allt ett helägt bolag inom Region Stockholm med ett fastighetsbestånd på cirka två miljoner kvadratmeter, säger Daniel Mancilla.

Utöver upphandlingen hos Locum har man vunnit Ramavtal med entreprenadsbesiktning för Järfälla Kommun och Väsbyhem.

– Det här sätter oss på kartan ännu en gång som en pålitlig och stark aktör i branschen. Jag har mycket att tacka våra duktiga kollegor för som tillhör branschens bästa, säger Mancilla.

Finanstid har fått äran att intervjua Daniel som också bedriver verksamheter inom fastigheter, livsmedel och kontorshotell.

Berätta kort om dig själv?
– Jag är kunskapshungrig vilket resulterar i att jag konstant är full av idéer. Jag är uppvuxen i Rinkeby, Stockholm, med rötter från Argentina. Under min lediga tid älskar jag att grilla och laga mat, samt tala om Argentinskt mat och kultur. Småbarnspappa med tre barn och fru.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
– Vaknar klockan 05:00 på morgonen är inne på kontoret vid 6 för att sätta igång med planering för dagen/veckan/månaden. Sedan arbetar jag intensivt fram till lunch. Tillbaka efter lunch och jobbar till kl. 17-18. Åker sedan hem och är med familjen. Ibland åker jag tillbaka till kontoret efter barnen har lagt sig. Inget av det här går utan stödet från min fru Tanja.

Maleon är ett team på mer än 30 personer. Hur lyckas du hålla alla nöjda?
– Transparens, ärlighet och lojalitet. Håll det du lovar och när tuffa besked ska delges så gör man det omgående, håll det inte inne för länge. Vi tror på lättsamhet och nära relationer. Det känns som att vi är ett stort kompisgäng som arbetar tillsammans vilket gör att vi har extra kul vilket gör det enklare att genomföra ett gott arbete, något som återspeglas i bolagets utveckling.

Vad är din vision om fem år?
– Öppna kontor i övriga Europa med samma kultur som vi har i bolaget idag. Planerade kontor som öppnas inom fem år kommer att ligga i Barcelona och Belgrad. Sedan är ett större mål att passera 100 miljoner kr i omsättning med minst 8 procent i vinstmarginal.

Varför kontorshotell?
– Vi tog över en våning i Arlandastad som var större än vi behöver själva och tänkte att vi vill dela kontor med andra driftiga entreprenörer. Vi är väldigt selektiva med vilka vi hyr ut till därav den långsamma utvecklingen med denna verksamhet.

Varför fastigheter?
– Då vi hjälper våra kunder med projekt- och fastighetsutveckling så var det naturliga att vi själva har fastigheter där vi drar nytta av vår kompetens. Nu när bolaget utvecklats så bra så fick vi möjligheten att förvärva ett mindre fastighetsbestånd som vi förvaltar i ett systerbolag.

Livsmedel låter intressant och är en industri som växer mer och mer. Vad är det du och ditt team egentligen gör inom livsmedelsbranschen?
– Vi producerar och säljer en Argentinsk sås som heter Chimichurri, enligt vårt eget familjerecept. Då vår sås blivit väldigt populär på kort tid så har vi börjat ta fram nya såser med Argentinska toner. Vår mest sålda och populära sås heter ”Mancilla’s Chimichurri” och har även uppmärksammats av Argentinsk media. Det roliga med denna sås är att den blivet en ”brobyggare” mellan veganer/vegetarianer och köttätare.