Billigimportens gyllene era är på väg att ta slut när USA nu verkar stänga en tullrelaterad lucka som länge gynnat lågprisaktörer från Kina. Det förändrar spelplanen och öppnar upp nya möjligheter för nordiska varumärken med kvalitetsprodukter och smart logistik. Det skriver Robin Bade, VD och medgrundare av eBrands.

Det är inte ofta en byråkratisk teknikalitet förändrar spelreglerna för internationell handel – men det är precis vad som just nu håller på att hända. Den så kallade de minimis-regeln, som tillåtit varor under 800 dollar att passera gränsen till USA utan några tullavgifter, har stängts. Först för Kina, snart kanske för resten av världen.

För lågprisaktörer som Temu och Shein, som i dagsläget skickar omkring en miljon varor om dagen till USA, är det ett hårt slag. Men för nordiska varumärken som sysslar med e-handel kan det vara början på något större.

I många år har det varit nästintill omöjligt för nordiska nätbutiker att konkurrera med prispressande kinesiska lågprisaktörer på den amerikanska marknaden. Nu när ren prispress blivit betydligt svårare förändras spelreglerna. Kvalitet har återigen blivit ett konkurrensmedel.

Högkvalitativa vardagsprodukter – som nordiska dagligvaruprodukter, ofta producerade med hållbarhet och design i fokus – har tidigare drunknat i ett hav av lågprisalternativ. Nu har dessa produkter en chans att kliva fram. Men varumärkena behöver vara beredda på att agera snabbt. För att lyckas krävs också något mer än bara ett starkt sortiment. Det krävs en genomtänkt internationaliseringsstrategi med lokal närvaro.

Den nya handelsmiljön kräver att varorna finns i landet, inte på ett lager i Skåne eller Mälardalen med löfte om leverans inom tio dagar. Fulfillment i USA är inte längre ett “nice to have” – det är en hygienfaktor. Förväntningarna på e-handel skiljer sig åt mellan generationerna, men trenden är tydlig: konsumenter vill kunna beställa en vara när behovet uppstår och få den levererad omedelbart. Den som inte kan möta det kravet riskerar att hamna i en ren priskonkurrens. För lågprisjättar som Temu och Shein håller just det fönstret på att stängas.

Bulkimport ger tullmässiga fördelar. Att bygga sin närvaro via plattformar som Amazon eller Walmart är i många fall ett måste. Samtidigt stiger trösklarna. Det är dyrt att gå in i USA, och ännu dyrare att göra det fel.

Men det finns lösningar. Att samarbeta med lokala partners som redan kan det amerikanska ekosystemet – från logistik till skatt och betalningslösningar – kan minska risken och göra det möjligt att skala på rätt sätt. Retail-plattformar med know-how kan hjälpa till och skapa en lönsam genväg till en marknad som annars kräver miljoninvesteringar.

Den stora frågan är inte om USA kommer att vara en viktig marknad om fem eller tio år. Det kommer det att vara. Frågan är istället om ditt varumärke är redo när möjligheten öppnar sig. Eller står man kvar på perrongen medan tåget går?

Även om förändringarna skapar osäkerhet, finns det något ännu viktigare i rörelsen vi nu ser. Det är ett skifte från kvantitet till kvalitet. Från billigt till värde. Från volym till varumärke.

Den som vågar satsa på USA nu kan bli en del av den utvecklingen – och vinna stort!

Disclaimer: Robin Bade har författat denna krönika för publicering i Finanstid. Påståenden och åsikter är krönikörens egna.