Krönika: Oroliga tider kräver att ekonomichefer involveras i affärsstrategin

Många svenska företagsledare tampas nu med det faktum att de inte vet vad de ska förvänta sig av 2023 – och således inte kan avgöra vilken ekonomisk kurs de ska utstaka för det kommande affärsåret. Mycket talar för att vi är i en lågkonjunktur, men givet den osäkra politiska situationen i Europa kan läget förändras på kort tid, vilket gör det svårt att planera den närmaste framtiden.

En färsk undersökning från Pleo visar att bara 14 procent av små och medelstora svenska företag uppger att de verkligen är rustade för en lågkonjunktur. 36 procent uppger att de är i behov av bättre tekniska lösningar för hantering av ekonomi för att företaget ska må bra, och lika många uppger att de är i behov av ökad kompetens för att företaget ska kunna fungera optimalt.

Givet att vi går osäkra och troligen utmanande tider till mötes skulle man kunna se siffrorna som oroande. Och det är givetvis inte bra att så många av våra svenska företag känner oro inför vad som komma skall. Faktum är dock att 2023 kan bli ett viktigt år för många företag. För ett tufft ekonomiskt läge kan tvinga fram nödvändiga optimeringar av verksamheten som kommer att gynna den på lång sikt.

Det första steget till att lyckas under en lågkonjunktur är att först och främst inse att man kan vara framgångsrik även om tiderna blir tuffa. En lågkonjunktur innebär inte slutet för alla verksamheter. Det andra steget bör vara att se över företagets etablerade mönster och processer – och utvärdera om dessa fungerar optimalt. Gör de inte det, byt ut dem.

Det är också viktigt att förstå att tillväxt 2023 innebär någonting annat än vad det gjorde för fem år sedan. Världen har förändrats, och det är lika bra att inse att företagen också måste genomgå förändringar för att vara i takt med tiden. I min mening bör företag fokusera på att etablera en effektiv tillväxt, som inte nödvändigtvis innebär en strävan efter att växa till varje pris. I stället ska fokus ligga på att först och främst se till att kunna leverera tjänster som gör att man får behålla befintliga kunder – och att man parallellt med detta arbete satsar på att ge medarbetare de verktyg de behöver för att kunna utföra sitt arbete på bästa möjliga sätt.

I detta arbete bör företagets ekonomichef spela huvudrollen. För det är denne som har unik insikt i verksamhetens ekonomiska behov. Enligt Pleos undersökning har många företag redan insett detta. Enbart 1 procent uppger att deras ekonomichef inte fått mer att göra under den senaste tiden – ett tydligt tecken på att de allra flesta nu vill se över sina utgifter en extra gång.

Undersökningen visar dessvärre även att långt ifrån alla företag förstått hur viktigt det är att involvera ekonomichefen i företagets övergripande strategiska arbete för att verksamheten ska kunna optimeras på lång sikt. Bara en av fyra, 24 procent, uppger att deras ekonomichef har fått mer strategiskt ansvar i samband med att dennes roll har förändrats. Något som måste ändras om man som företag vill bli framgångsrikt framöver.

För 2023 kan verkligen bli ett viktigt år för många företag, en början på något nytt. Men för att kunna dra nytta av de omställningar som de osäkra tiderna tvingar fram är det nödvändigt att involvera sin ekonomichef i det strategiska arbetet. Gör man det kan företaget snabbt nå oanade höjder.

Krönika skriven av Hélène Podsadni Nilsson, Nordenchef för Pleo