Läget ser fortsatt tufft ut för företagsledare, med en världsmarknad som präglas av en komplex blandning av politiska, ekonomiska och operativa utmaningar. En protektionistisk internationell handelspolitik har skakat om globala leveranskedjor, vilket ytterligare komplicerar saken. Företagen måste hitta strategier för att bli motståndskraftiga, inte minst finansiellt. En datadriven budgetstrategi, baserad på experimentering, kan göra stor skillnad.
De flesta företag följer och övervakar sina budgetar mer noggrant än tidigare. Men faktum är att passiv observation inte räcker längre. Tänk om du kunde istället kunde tillämpa experimentering, dvs. den metod som många använder för att löpande optimera sin marknadsföring, appdesign eller produktstrategi, på din budget? Med A/B-testning kan du gå bortom statisk planering och omvandla ekonomiska beslut till dynamiska experiment där du får möjlighet att fördela resurser mer effektivt.
Föreställ dig dina utgifter som en serie hypoteser. Istället för att gissa vilka utgifter du bör ta kan du testa dina hypoteser i realtid genom att samla in data för att se vad som fungerar bäst. Är det mer kostnadseffektivt att bara arrangera ett eget event än att sponsra någon annans? Genererar ett stort webbinarium fler leads än en serie mindre, riktade evenemang?
Varför fungerar det?
Traditionell budgetering kretsar kring att jämföra resultat med prognostiserade siffror, identifiera avvikelser och justera därefter. Det är ett reaktivt tillvägagångssätt, inte ett strategiskt. A/B-testning av din budget flyttar fokus från passiv observation till aktiv experimentering, och ger insikter om vad som faktiskt händer. Det handlar inte bara om att lägga märke till var du spenderade för mycket eller för lite; utan om att ta kalkylerade risker, låta experimenten utvecklas och lita på den data som genereras.
Att dra sig ur en kampanj vid första tecknet på underpresterande kan innebära att du missar långsiktiga eller indirekta effekter – som stärkt varumärkespositionering, fördröjda konverteringar eller insikter om kundbeteende som inte är omedelbart uppenbara.
Experimenteringsarbetet kommer inte att vara sömlös, och anpassningen kommer inte att vara enkel. Den kräver att företagsledare motstår impulsen att justera strategin för snabbt och har tålamod att låta resultaten utvecklas över tid.
Med experimentering kan du förvandla din budget från ett statiskt dokument till ett dynamiskt verktyg för strategiskt lärande. Det handlar om att hitta de mekanismer som driver resultat och som hjälper dig att lyckas.
Om krönikören
Shafqat Islam är operativ chef på Optimizely. Dessförinnan var han Co-founder and CEO på Welcome, den ledande plattformen för content marketing och Gartner Leader 7 år i rad. Under 2021 förvärvades Welcome av Optimizely. Sedan förvärvet har Shafqat haft flera ledande befattningar på Optimizely, inklusive General Manager och Chief Marketing Officer. Han fokuserar numera på det han älskar mest, att bygga fantastiska produkter och samtidigt återuppfinna sättet marknadsförare arbetar på. Shafqat är ursprungligen från Bangladesh, född i Thailand, uppvuxen i Schweiz och bor nu i New York.
Disclaimer: Shafqat Islam har författat denna krönika för publicering i Finanstid. Påståenden och åsikter är krönikörens egna.