Tre av fyra väljer att lägga mindre på café- och restaurangbesök enligt ny undersökning

Nu snålar svenskarna. En nyligen genomförd europeisk konsumentmätning avslöjar att svenska konsumenter i allt högre grad drar in på besök på caféer, barer och restauranger. Hela 76 procent av svenskarna uppger att de väljer bort att äta ute under det första halvåret 2024. Detta placerar Sverige något över genomsnittet för EU-länderna, där 73 procent av konsumenterna också säger att de sparar in på nöjen utanför hemmet. Trots att många hushåll nu upplever en förbättrad privatekonomisk situation, är de ekonomiska prioriteringarna tydliga.

Svenskarna snålar mer än genomsnittseuropén

Svenskarna håller hårdare i plånboken än sina europeiska grannar, vilket ökar pressen på den svenska restaurangbranschen. Elin Scotford, analytiker vid Consumer Panel Services GfK, framhåller att stigande kostnader både för dagligvaror och för att äta ute har påverkat konsumenternas vanor.

– Svenskarna verkar vilja hålla mer i plånboken än de europeiska hushållen just nu. Detta trots att 33 procent av hushållen nu uppger att de inte behöver hålla igen ekonomiskt, att jämföra med 25 procent i EU. För landets restauranger och caféer betyder det en hårdare konkurrens om de kvarvarande 24 procent som inte vill prioritera bort utelivet, säger Scotford.

Matlagning hemma blir ett attraktivt alternativ

En annan tydlig trend som framkommer i studien är att fler svenskar nu väljer att laga sina måltider hemma istället för att gå ut. Med stigande livsmedelspriser väljer många att köpa varor på erbjudanden och hamstrar mat för framtida behov. Denna utveckling syns särskilt bland hushåll som upplever osäkerhet kring sina framtida inkomster.

Även om ekonomin för vissa hushåll har stabiliserats sedan den ekonomiska oron i höstas, finns det fortfarande en återhållsamhet när det gäller utgifter för nöje och mat utanför hemmet. Denna förändring i konsumtionsmönster signalerar utmaningar för restaurangbranschen, som nu måste locka till sig kunderna genom att erbjuda mer attraktiva erbjudanden och kanske satsa på fler kreativa lösningar för att behålla sina besökare.

Tuffare konkurrens för restaurangbranschen

För svenska restauranger, caféer och barer innebär den nya verkligheten en ökad konkurrens om de gäster som fortfarande är villiga att spendera pengar på mat och dryck ute. Medan många företag har återhämtat sig efter pandemins påverkan, möter de nu en ny utmaning i form av minskade konsumtionsutgifter.

Restauranger som lyckas anpassa sig till den nya ekonomiska situationen genom att till exempel erbjuda prisvärda luncher, specialerbjudanden och mer hemtrevliga miljöer har en bättre chans att överleva i denna tuffa marknad. Samtidigt kräver det att restaurangägare är lyhörda för förändrade vanor och preferenser hos sina kunder.

Svenska konsumenters val att prioritera sin matbudget över nöjeslivets frestelser kan fortsätta att prägla restaurangbranschens framtid. Men med kreativa lösningar och attraktiva erbjudanden kan landets restauranger hitta sätt att locka tillbaka kunderna, även i dessa snålare tider.