Kompetens och teknik grundbultar när finansbranschen rustar för Gen AI

2025 blir året som företag i finansbranschen inser att de lägga grunden för att få ut så mycket som möjligt av generativ AI. Det innebär att många kommer att fokusera på att kompetensutveckla personalen, skapa rätt teknikinfrastruktur och förbereda sig för framtida förändringar i branschens regelverk. De som lyckas är de som kommer att kunna ge oss konkreta användningsfall av framgångsrika Gen AI-satsningar.

Hög tid för kompetensutveckling

Enligt en färsk rapport kommer minst 90 % av jobben att påverkas av Gen AI. Inom den finansiella sektorn kommer det bland annat att handla om kontaktcentermedarbetare och kundmottagare. Däremot betyder det inte nödvändigtvis att de anställda kommer att ersättas. I många fall kommer Gen AI att användas för att bredda arbetsuppgifter och öka produktiviteten. Men för att uppnå detta måste företagen också kompetensutveckla sina medarbetare. Med tanke på att 32% av finansinstituten anser att kompetens är en stor utmaning för att uppnå sina AI-mål, är det avgörande att denna process startar så snart som möjligt.

Under 2025 kommer finansföretagen att fokusera på att förse de anställda med den utbildning de behöver för att effektivt kunna använda moderna AI-verktyg. Till exempel kommer färdigheter som kritiskt tänkande, kreativitet och kommunikation att vara avgörande för att identifiera nya problem och möjligheter där Gen AI kan tillföra värde.

Skapa relevant teknisk infrastruktur

Gen AI behöver tillgång till rätt data om det ska fungera effektivt. Här har många banker gjort framsteg, men det finns fortfarande en lång väg att gå. Undersökningar visar att nästan alla beslutsfattare i finansföretag förväntar sig att Gen AI ska förändra verksamheten, men bara 17 % av företagen anser att de är mogna inom datahantering.

Det finns dock ingen orsak att få panik riktigt än. År 2025 och 2026 förutspås att bli de år då banker fortfarande experimenterar och förbereder sin verksamhet för en mer utbredd användning av Gen AI. Men det är dags att agera nu för att klargöra var man befinner sig i förhållande till AI och framtiden. Genom att skapa en stark teknikinfrastruktur kommer företagen att kunna se till att data, både inom och utanför företaget, lagras och nås på bästa sätt för verksamheten. Företag måste också kunna erbjuda mer transparens kring hur AI-system använder data för att fatta sina beslut.

Föränderliga regler

EU lanserade AI-förordningen för att hjälpa till att hantera högriskmodeller relaterade till AI. Men när fler och fler företag använder Gen AI kommer allmänhetens osäkerhet kring hur företag använder AI-verktyg och kunddata att växa. Finansiella företag kommer därför att behöva förbereda sig för att snabbt kunna agera på nya regler.

Konkreta användningsfall dyker upp

När finansföretag blir mer AI-mogna blir det också mer uppenbart hur Gen AI kan tillföra värde. Till exempel ser 45 % av ekonomerna Gen AI-drivna virtuella assistenter som extremt värdefulla för deras företag. På samma sätt tror 36 % att AI kommer att vara mycket värdefullt för sökning av finansiella dokument och personliga ekonomiska rekommendationer.

Vägen framåt

Gen AI är vid en brytpunkt och finansföretag gör klokt i att inte skjuta upp sin AI-resa längre. Kommande år kommer att vara viktigt för de som vill säkerställa att de blir ett modernt och konkurrenskraftigt företag som drivs av Gen AI. De företag som väntar med att agera på trenderna kommer att hamna på efterkälken.

Av Nageswar Cherukupalli, Senior Vice President på Cognizant

Om Nageswar Cherukupalli

Nageswar Cherukupalli har mer än 28 års chefserfarenhet och jobbar med stora finansföretag. Cherukupalli är Senior Vice President på Cognizant och är ansvarig för strategiska kundinitiativ inom den finansiella sektorn. Tidigare var han en del av den globala ledningsgruppen för finansiella tjänster på Infosys, med särskild expertis inom strategi, rådgivning, marknadsföring och ledarskap. Cherukupalli har samarbetat med finansiella tjänsteorganisationer för att driva storskaliga transformationer och innovation i skärningspunkten mellan affärer och teknik. Han tog sin universitetsexamen på Harvard Business School.

Disclaimer: Nageswar Cherukupalli har författat denna krönika för publicering i Finanstid. Påståenden och åsikter är krönikörens egna.