Att minska mängden koldioxid som släpps ut i atmosfären är en av de viktigaste frågorna för att bekämpa klimatförändringarna. Ett sätt att göra det är att infånga och lagra koldioxiden, vilket är en teknik som har potential att minska utsläppen av växthusgaser. Dock behöver det finnas hållbara standarder och bättre finansiering för att vi ska kunna lita på dessa projekt.

En rapport från Shopify visar att miljarder kronor nu finns tillgängliga för koldioxidinfångning och lagring genom olika statliga program runt om i världen. Men för att dessa projekt ska vara hållbara och pålitliga krävs det standarder för hur de ska utföras och finansiering för att kunna skala upp dem.

Shopify är ett företag som har tagit ställning för en hållbar framtid. I slutet av 2019 lanserade de sin hållbarhetsfond med ett viktigt mål att sätta fart på marknaden för koldioxidinfångning och lagring. Idag har de tecknat kontrakt värda sammanlagt 31,8 miljoner dollar med 27 leverantörer av teknik inom området. Men trots att de har tagit en ledande roll i detta område inser de att det är svårt att skala upp koldioxidinfångning och lagring på egen hand. Fler företag behöver engagera sig.

Därför har Shopify tillsammans med andra företag som Stripe, Alphabet Inc., Meta och McKinsey & Company grundat Frontier. Detta är ett initiativ som satsar 925 miljoner dollar på koldioxidinfångning och koldioxidlagring. Frontier syftar till att uppmärksamma att det finns en marknad för koldioxidinfångning och lagring och engagera forskare, entreprenörer och investerare i frågan. Genom att skapa efterfrågan på koldioxidinfångning och lagring hjälper man även leverantörer att skala upp. Något som i sin tur kommer att sänka priset på tekniken över tid.

Shopify’s klimatrapport presenterar företagets framsteg inom hållbarhet samt visar på utvecklingen av ekosystemet för koldioxidinfångning och lagring. Rapporten visar att det finns ett antal områden som kommer att avgöra både utbud och kostnader för koldioxidinfångning och lagring på lång sikt. Det rör sig bland annat om teknikutveckling men även finansiering genom riskkapital och frågor som rör public policy.

Det är uppenbart att det krävs mer än bara pengar för att kunna infånga och lagra koldioxid. Standarder och finansiering är två viktiga faktorer som måste förbättras för att vi ska kunna lita på projekten. Det är positivt att företag som Shopify tar en ledande roll och engagerar fler företag och investerare i frågan genom initiativ som Frontier. Detta kan bidra till att öka efterfrågan på koldioxidinfångning och lagring samt bidra till utvecklingen av standarder och finansieringsmodeller som är hållbara på lång sikt.

Teknikutvecklingen spelar också en viktig roll för att öka effektiviteten och minska kostnaderna för koldioxidinfångning och lagring. Forskning och utveckling inom området behöver fortsätta för att hitta nya och förbättrade tekniker för att infånga och lagra koldioxid på ett hållbart sätt.

Men det är också viktigt att tänka på de bredare frågorna som påverkar koldioxidinfångning och lagring. Finansieringsmodeller, regler och lagstiftning är avgörande för att främja investeringar i koldioxidinfångning och lagring, och för att säkerställa en hållbar och säker hantering av koldioxid. Det krävs också en ökad medvetenhet om koldioxidinfångning och lagring som en viktig del av klimatarbetet.

Läs mer i rapporten från Shopify här.

Om skribenten

Mattias Ahlberg
Som skribent på Finanstid är Mattias specialiserad på områden som privatekonomi, företagsreportage och utbildningsartiklar. Hans texter präglas av en kombination av djupgående analyser och pedagogisk framställning, vilket gör honom till en uppskattad röst inom finansvärlden. Mattias Ahlberg är grundare och ansvarig utgivare för Finanstid. Med över 16 års erfarenhet av finansiell kommunikation, PR och IR, besitter Mattias en gedigen kunskap om branschen och dess utveckling. Innan hans fördjupning inom den finansiella sektorn, arbetade Mattias inom Ericsson i cirka 12 år, främst i chefsroller. Denna position gav honom möjlighet att skaffa sig en omfattande insikt i telekombranschen och storföretagande. Utanför det civila arbetslivet har Mattias en bakgrund inom Försvarsmakten där han har tjänstgjort mer än fyra år, med en tonvikt på utlandstjänstgöring. Denna erfarenhet har gett honom en unik insikt i internationella relationer och operationer, vilket säkert har bidragit till hans analytiska skicklighet inom den finansiella sektorn och journalistik i stort.

PRESSMEDDELANDE

- Advertisment -