Stora störningar blottlägger bristen på konkurrens – Riksbanken efterlyser alternativ och Klarna vill bryta sig loss från Bank-ID.

Bank-ID och Swish under attack – miljoner drabbade

Efter en rad omfattande överbelastningsattacker mot Bank-ID och Swish har kritiken vuxit kring den svenska digitala infrastrukturen för betalningar och identifikation. Systemen, som dagligen används av miljontals svenskar, har vid upprepade tillfällen legat nere eller fungerat bristfälligt – med stora konsekvenser för både privatpersoner och företag.

Enligt statistik från Bank-ID används tjänsten av över 8,5 miljoner svenskar, och Swish har i dagsläget cirka 8,7 miljoner aktiva användare. När dessa system inte fungerar står stora delar av det svenska samhället still.

Klarnas grundare: ”Mycket frustrerad – vi kommer bryta oss loss”

En av de starkaste reaktionerna på det senaste haveriet kommer från Klarnas medgrundare och vd, Sebastian Siemiatkowski, som i ett inlägg på plattformen X (tidigare Twitter) riktade skarp kritik mot bristen på konkurrens inom området.

”Stora problemet är inte Swish, det är mobilt bank-ID. Det är där vi måste få använda annat. Mycket frustrerad över hur det funkar och vi kommer aktivt bryta oss loss för att bryta bristen på konkurrens!”

Inlägget har fått stor spridning och visar tydligt att en av Sveriges mest inflytelserika techprofiler nu aktivt vill förändra det digitala betalningslandskapet.

Riksbanken stämmer in i kritiken: ”Behöver ökad konkurrens”

Kritiken från Klarna möts med förståelse från officiellt håll. Riksbanken har tidigare uttryckt oro över att svensk digital betalningsinfrastruktur är alltför koncentrerad till ett fåtal aktörer. Efter de senaste störningarna säger Elin Ritola, enhetschef för betalningsanalys på Riksbanken, till SVT:

– Svensk betalningsmarknad behöver steppa upp kring ökad konkurrens.

Det är inte första gången Riksbanken flaggar för behovet av fler identitetslösningar och alternativa betalplattformar, men det ökade antalet attacker har accelererat debatten.

Vad innebär ett “Klarna utan Bank-ID”?

Vad Klarnas ambition att “bryta sig loss” från Bank-ID rent praktiskt innebär återstår att se, men det pekar sannolikt mot att fintechbolaget vill etablera eller integrera alternativa ID-lösningar – kanske via biometrisk identitet, e-legitimation från andra EU-länder, eller via Klarnas egna system.

Klarna har redan tagit steg i riktning mot ökad självständighet med egna betalningslösningar, såsom direktbetalning och checkout-system utan bankkopplingar. Att även identitetsverifieringen skulle lyftas ur den svenska monopolet är ett naturligt nästa steg i bolagets globala tillväxtstrategi.

En marknad i förändring

Att både Klarna och Riksbanken nu offentligt ifrågasätter den rådande dominansen för Bank-ID och Swish markerar ett tydligt skifte i hur den digitala betalningsmarknaden betraktas. Samtidigt som säkerhetshoten mot kritisk infrastruktur växer, växer också kraven på robustare, mer diversifierade och konkurrensutsatta lösningar.

Hur snabbt förändringen kommer ske återstår att se – men signalerna är tydliga: det svenska betalningsmonopolet är på väg att få konkurrens.