Julhandelsrapporten 2024. Efter ekonomiskt tuffa år vänder nu hushållens köpkraft långsamt åt det bättre. Ett större konsumtionsutrymme skapar ringar på vattnet för decemberhandeln, som spås öka med 2 procent, motsvarande 1,5 miljarder kronor, jämfört med föregående år. Trots ett decemberrekord i sikte hänger konsumenternas prismedvetenhet kvar och präglar årets julhandel. Det framgår av ett pressmeddelande från HUI Research.

Ett ljusare ekonomiskt läge inför julhandeln

Julen, handelns viktigaste försäljningsperiod, står snart för dörren och Julhandelsrapporten 2024 presenterar positiva försäljningsutsikter. Efter år av ekonomisk osäkerhet ser hushållen nu en förbättrad köpkraft. Räntesänkningar, stigande reallöner och en återhämtning i disponibla inkomster har gjort att konsumenterna står starkare än i fjol. Förväntningarna på årets julhandel är därför höga, med en omsättning beräknad till 93 miljarder kronor – en siffra som kan innebära ett nytt decemberrekord.

– Julhandeln 2024 beräknas omsätta 93 miljarder kronor och har därför rekord i sikte, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.

Försäljningsprognos för detaljhandeln i december

Årets prognos visar på en försäljningstillväxt i löpande priser, där detaljhandeln förväntas öka med 2 procent. Detta innebär en ökning med 1,5 miljarder kronor jämfört med föregående år. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 6 procent, medan sällanköpsvaruhandeln förväntas minska med 1 procent. När man justerar för prisförändringar visar försäljningen i fasta priser en ökning på 1 procent för detaljhandeln, med dagligvaruhandeln upp 4 procent och sällanköpsvaruhandeln ner 2 procent.

Prispressad julmat men fortsatt viktig samlingspunkt

Julmaten är en central del av firandet, och trots ekonomiska utmaningar förväntas hushållen spendera mer på julmaten än tidigare. Prisjakten är dock inte över, och många kommer att välja billigare alternativ där det går, säger William Lindquist:

– Det prismedvetna beteendet kommer dock i viss mån sannolikt att fortsätta inom dagligvaruhandeln, där den ekologiska julskinkan i varukorgen möjligtvis byts ut mot motsvarande billigare alternativ.

Sällanköpsvaruhandeln fortsatt under press

För sällanköpsvaruhandeln ser det fortsatt mörkt ut. Den kapitalintensiva branschen har drabbats hårt av konsumenternas återhållsamma beteende och möter en prismedveten marknad. Trots förbättrade ekonomiska utsikter väntas denna sektor gå mot en negativ utveckling även under årets julhandel, då många konsumenter väljer att prioritera nödvändiga utgifter och fyndar under novemberrean.

En prismedveten konsument och utökad reaperiod

Trots att ekonomin har ljusnat något, förväntas prisfrågan spela en fortsatt central roll för konsumenterna. Novemberrean blir en viktig faktor, där många handlar julklappar tidigt för att dra nytta av stora rabatter. Detta beteende kan dämpa decemberförsäljningen, men ger samtidigt konsumenterna möjlighet att få ut maximalt värde för sina pengar.

– Många konsumenter kommer därför att söka maximalt värde för sina pengar och konsumtionen under novembers stora reaperioder spås fortsätta öka på bekostnad av decemberhandeln, avslutar William Lindquist.

Med en ökad köpkraft och rekord i sikte är förväntningarna höga på årets julhandel. Men trots detta ser prismedvetenheten ut att förbli ett viktigt inslag i konsumenternas beteende, vilket skapar en balans mellan ökad konsumtion och kostnadskontroll.