Strategiskt beslut att samla verksamheten under ett varumärke

I mars slutför fintechföretaget Riverty sitt varumärkesbyte i Sverige, vilket innebär att all verksamhet nu samlas under samma namn. Detta inkluderar även inkassodelen, vilket är ovanligt i en bransch där inkassotjänster ofta bedrivs under separata varumärken. Enligt Dennis Blennskog, vd för Riverty i Sverige, är detta en medveten strategi.

Riverty, som ingår i den tyska storkoncernen Bertelsmann, hanterar varje månad över 80 miljoner transaktioner i 11 länder. Med över sextio års erfarenhet av betalningshantering fokuserar Riverty på att optimera betalningsflöden för både privatpersoner och företag. Bolaget erbjuder lösningar som underlättar e-handelsbetalningar och fakturabelåning för snabbare betalningar till affärsidkare.

Historisk utveckling och varumärkesövergång

Riverty etablerade sig i Sverige 2013 genom förvärvet av Gothia Financial Group. Sedan dess har verksamheten växt avsevärt i volym och antal anställda. Ett strategiarbete har nyligen genomförts för att skapa en enhetlig varumärkesidentitet, vilket nu fullbordas genom att de sista delarna av Gothia integreras under Rivertys namn. Förändringen avspeglas även i Rivertys konsumentportal Back-in-Flow, där privatkunder kan hantera sina ärenden.

Inkasso som en del av helhetslösningen

Dennis Blennskog betonar inkassoverksamhetens betydelse för företag som behöver hantera sena betalningar. Till skillnad från många andra finansbolag väljer Riverty att integrera inkassotjänsterna i sitt huvudvarumärke, med ett tydligt fokus på att hjälpa skuldsatta att snabbt återfä full ekonomisk stabilitet.

– Inkasso spelar en viktig roll i att stötta likviditeten i företag när kunder inte betalar. Vi står för våra inkassotjänster med ett uttalat mål att hjälpa den skuldsatte på fötter så snabbt som möjligt, säger Dennis Blennskog.

Stärkt varumärkesnärvaro och trygg kommunikation

All kommunikation från Riverty sker nu under samma namn, inklusive inkassobrev. Bolaget har aktivt arbetat för att öka kännedomen om varumärket för att skapa trygghet hos mottagarna.

– Vi är medvetna om att det kommer att ta tid innan Riverty förknippas med inkasso av alla privatpersoner. Men vi ser positivt på utmaningen att avdramatisera inkasso och visa att en trygg och säker inkassohantering är första steget mot skuldfrihet och en sund privatekonomi, avslutar Dennis Blennskog.

En av Sveriges ledande aktörer inom inkasso

Riverty är idag en av Sveriges fem största aktörer inom inkasso. Utöver att hjälpa privatpersoner med skuldhantering erbjuder bolaget även effektiva lösningar för skuld- och fakturahantering mellan företag, samt innovativa betalningslösningar för exempelvis parkeringstjänster. Med en stark varumärkesidentitet ser Riverty fram emot att fortsätta utveckla sin roll på den svenska marknaden.