Svagare resultat än analytikernas prognoser

Trädgårds- och skogsproduktstillverkaren Husqvarna redovisade ett rörelseresultat på 1.532 miljoner kronor för det första kvartalet 2025, vilket är betydligt lägre än de 1.725 miljoner kronor som analytiker i snitt hade förväntat sig, enligt Infronts sammanställning. Rörelsemarginalen landade på 10,4 procent – också det en besvikelse i förhållande till det förväntade snittet på 11,8 procent.

Enligt bolaget har valutakursförändringar påverkat resultatet negativt med 140 miljoner kronor. Aktien rasade i den inledande handeln med mer än 7 procent.

Blandad omsättningsutveckling

Omsättningen uppgick till 14.704 miljoner kronor, vilket faktiskt låg något över förväntningarna på 14.606 miljoner kronor. Däremot sjönk den organiska tillväxten med 1 procent, vilket är sämre än analytikernas prognos på en minskning med 0,6 procent. Den negativa tillväxten indikerar att bolaget fortsatt har svårt att växa på egna meriter i en utmanande marknad.

VD-byte vid horisonten

Samtidigt som kvartalsrapporten presenterades meddelade Husqvarna att vd:n Pavel Hajman, i samförstånd med styrelsen, kommer att lämna sin post. Enligt bolaget sker förändringen i samband med avslutningen av den nuvarande strategiperioden 2025, och en ny VD ska utses innan dess.

“När vi nu närmar oss slutet av koncernens nuvarande strategiperiod 2025 anser styrelsen och jag att det är dags att rekrytera en långsiktig efterträdare som kan leda koncernen in i nästa strategiperiod, som sträcker sig till 2030 och därefter,” kommenterar Hajman i ett pressmeddelande. “Vi tillkännager detta i god tid före min avgång för att ge styrelsen gott om tid att genomföra rekryteringsprocessen och utse en efterträdare.”

Framtiden: ett vägval för Husqvarna

Med svagare resultat än väntat, en tillbakagående organisk tillväxt och ett kommande vd-byte står Husqvarna inför flera strategiska vägval. Investerare och marknaden lär nu följa rekryteringsprocessen noggrant, i förhoppningen om att en ny ledare kan stärka bolagets konkurrenskraft och vända den negativa trenden inför nästa strategiperiod.