Svagare resultat än analytikernas prognoser
Trädgårds- och skogsproduktstillverkaren Husqvarna redovisade ett rörelseresultat på 1.532 miljoner kronor för det första kvartalet 2025, vilket är betydligt lägre än de 1.725 miljoner kronor som analytiker i snitt hade förväntat sig, enligt Infronts sammanställning. Rörelsemarginalen landade på 10,4 procent – också det en besvikelse i förhållande till det förväntade snittet på 11,8 procent.
Enligt bolaget har valutakursförändringar påverkat resultatet negativt med 140 miljoner kronor. Aktien rasade i den inledande handeln med mer än 7 procent.
Blandad omsättningsutveckling
Omsättningen uppgick till 14.704 miljoner kronor, vilket faktiskt låg något över förväntningarna på 14.606 miljoner kronor. Däremot sjönk den organiska tillväxten med 1 procent, vilket är sämre än analytikernas prognos på en minskning med 0,6 procent. Den negativa tillväxten indikerar att bolaget fortsatt har svårt att växa på egna meriter i en utmanande marknad.
VD-byte vid horisonten
Samtidigt som kvartalsrapporten presenterades meddelade Husqvarna att vd:n Pavel Hajman, i samförstånd med styrelsen, kommer att lämna sin post. Enligt bolaget sker förändringen i samband med avslutningen av den nuvarande strategiperioden 2025, och en ny VD ska utses innan dess.
– “När vi nu närmar oss slutet av koncernens nuvarande strategiperiod 2025 anser styrelsen och jag att det är dags att rekrytera en långsiktig efterträdare som kan leda koncernen in i nästa strategiperiod, som sträcker sig till 2030 och därefter,” kommenterar Hajman i ett pressmeddelande. “Vi tillkännager detta i god tid före min avgång för att ge styrelsen gott om tid att genomföra rekryteringsprocessen och utse en efterträdare.”
Framtiden: ett vägval för Husqvarna
Med svagare resultat än väntat, en tillbakagående organisk tillväxt och ett kommande vd-byte står Husqvarna inför flera strategiska vägval. Investerare och marknaden lär nu följa rekryteringsprocessen noggrant, i förhoppningen om att en ny ledare kan stärka bolagets konkurrenskraft och vända den negativa trenden inför nästa strategiperiod.