Hogia har blivit den första fastighetssystemet att samarbeta med Avy-Tmpl i lanseringen av en ny AI-tjänst på boendeplattformen. Denna nya tjänst kombinerar specifika bolagsdata med AI för att skapa en mer automatiserad ärendehanteringsprocess. Resultatet är en kostnadseffektiv lösning som sparar tid och gynnar både bostadsbolagen och hyresgästerna.

Avy-Tmpl, den ledande boendeplattformen i Norden som fokuserar på Tenant Experience, är integrerad med Hogias nya molnbaserade fastighetssystem, DinHyresvärd. Många av Hogias kunder använder boendeplattformen, inklusive Studentbostäder i Norden, som har över 6000 lägenheter och snabbt antog den nya AI-funktionen för sin organisation och sina hyresgäster. Hyresgästerna kommer att få snabbare och mer kvalitativa svar på till exempel felanmälningar, vilket leder till betydande tids- och resursbesparingar samtidigt som de får ännu bättre service.

Mikael Svensson bolagschef på Hogia Fastighetssystem
Mikael Svensson bolagschef på Hogia Fastighetssystem

– Självservice har varit viktigt för fastighetsbranschen länge, men nu tar vi det till helt nya nivåer! Jag ser fram emot en snabb utveckling av fler AI-baserade tjänster tillsammans med våra partners och för landets alla fastighetsbolag. Förutsättningarna för det är att våra system har öppna API:er och datan är tillgänglig för innovativa aktörer, säger Mikael Svensson bolagschef på Hogia Fastighetssystem, som utvecklar effektiva helhetslösningar för fastighetsbranschen där det molnbaserade fastighetssystemet DinHyresvärd är en del.

Avy-Tmpl introducerar först en chattbot som använder data från sin egen boendeplattform, internet, bopärmar och DinHyresvärd för att identifiera mönster baserat på insamlade data. Genom maskininlärning föreslår chatboten automatiserade svar på 25 procent av de inkommande ärendena. Detta leder till en effektivisering av framför allt felanmälningsprocessen, där bovärdar eller fastighetsförvaltare för närvarande hanterar varje enskilt ärende manuellt, vilket är både tidskrävande och kostsamt. Dessutom förbättras användarupplevelsen för boende, eftersom de snabbt kan få svar på enklare ärenden direkt i appen.

I nästa fas kommer Avy-Tmpl att lansera en videochattfunktion där hyresgäster får hjälp från experter vid ärenden som kräver mänsklig interaktion. Genom att ytterligare kvalificera ärendet kan Avy-Tmpl minska kostnaderna ytterligare och spara personalens tid genom att undvika att åka ut för att inspektera ärenden innan eventuell åtgärd.

– Genom att förstå, kategorisera och förtydliga problemet för våra kunder kan vi sänka kostnader med upp till 40 procent i affärskritiska moment. Och med det höga användarengagemanget vi når igenom boendeappen har detta stor effekt på sista raden, säger Petter Arvidsson COO och produktansvarig på Avy-Tmpl.

Det här är ett initiativ som efterfrågas av flera befintliga kunder till Avy-Tmpl och välkomnas förstås av användare av DinHyresvärd från Hogia. Först ut att nyttja den här möjligheten är alltså Studentbostäder i Norden tillsammans med Hogia.

– Vi är mycket positiva till denna funktion som kommer att rationalisera arbete och sänka kostnader i affärskritiska delar av vår verksamhet. Vi känner också en stolthet i att den öppna systemuppsättning vi arbetat för fungerar så väl – med ett föredömligt samarbete mellan vårt fastighetssystem Hogia, och Avy-Tmpl som ser till att denna funktion fungerar optimalt och kan bära frukt omgående, säger Rebecka Eidenert VD på Studentbostäder i Norden.