200 år av svensk industrihistoria
Gustavsbergs Porslinsfabrik firar i år sitt 200-årsjubileum och befäster därmed sin roll som en central aktör i svensk industri- och kulturhistoria. Fabriken har genom sekler varit en symbol för tradition och hantverk, men också för innovation och hållbarhet. Nu har verksamheten fått nya huvudägare.
Axelina – rådgivare i ägarförändringen
I processen att hitta en ny huvudägare har Axelina spelat en avgörande roll som rådgivare. Deras expertis har varit central i att säkerställa att fabriken får en ägare som både värnar om dess historiska arv och samtidigt har förmågan att utveckla verksamheten vidare.
Det här är en affär som sätter ribban för vår verksamhet framåt. Gustavsbergs Porslinsfabrik är ett av Sveriges mest välkända och folkkära varumärken. För oss som en liten och nystartad aktör inom emissioner och M&A är det klart att det är otroligt roligt att få arbeta med den här typen av spelare, säger Andreas Lindström, grundare och VD på Axelina Corporate Finance.
Ny ägare med stark retail-kompetens
Den nya huvudägaren är David Wendel Thoms, genom fonden Oryx, som är specialiserad på turnaround-investeringar. Thoms har en gedigen bakgrund inom detaljhandel och har haft ledande positioner på både H&M och Daniel Wellington. Hans inträde i Gustavsbergs Porslinsfabrik innebär att modern retail-kompetens nu kombineras med ett av Sveriges mest klassiska varumärken.
Gustavsbergs Porslinsfabrik är i dag den enda större aktör som tillverkar sitt porslin i Sverige. De är ett av Sveriges mest anrika varumärken, med en potentiellt jättefin framtid. Men det kommer krävas en omställning inom sälj och marknadsföring för att få upp omsättningen. Vi ska kommersialisera bolaget, satsa på försäljning och marknadsföring på nätet och nå nya återförsäljare i Sverige och Asien, säger David Wendel Thoms, Partner på riskkapitalfonden Oryx Turnaround
Fortsatt stabil ledning och strategisk utveckling
Nuvarande vd, Oskar Juhlin, kommer att fortsätta leda fabriken, nu med stöd av en styrelse som kombinerar djup erfarenhet och strategisk kompetens. Målet är att stärka företagets kommersiella utveckling och säkerställa att Gustavsbergs Porslinsfabrik förblir en relevant och stark aktör på marknaden.
Med denna förändring går fabriken in i en ny, spännande fas där tradition möter framtid – en kombination som bäddar för fortsatt framgång.