GoWish framgångar i fokus under Snap Inc:s Q4-rapport

Att nedladdningar av GoWish har ökat avsevärt var ett av fokusområdena som Evan Spiegel, VD och medgrundare av Snapchat, lyfte fram när han presenterade Snap Inc:s Q4-resultat. Efter ett framgångsrikt partnerskap mellan Snapchat och den snabbt växande skandinaviska sociala shopping- och önskelisteplattformen, visar nu en ny fallstudie hur Snapchat hjälpte till att säkra över 4,7 miljoner nedladdningar av GoWish-appen.

Partnerskapet som kallats GoWishs “hemliga vapen”

Under presentationen av Snap Inc:s Q4-resultatrapport tog Evan Spiegel tillfället i akt att berätta mer om det senaste partnerskapet med GoWish. I en fallstudie som Snap nyligen publicerat, kallades samarbetet för “GoWishs hemliga vapen för tillväxt”. Spiegel uppmärksammade varför konsumenter inte verkar få nog av det skandinaviska sociala shoppingfenomenet, som nu används av 473 000 svenskar och som i februari 2025 passerade 10 miljoner användare globalt.

4,7 miljoner nedladdningar via Snapchat

GoWish har nått stor framgång genom att lyckas sänka förvärvskostnaden per nedladdad app via sitt samarbete med Snapchat. Enligt Snap minskade kostnaden för appinstallationer med 70 procent under en period på tolv veckor, samtidigt som installationerna ökade med över 3 000 procent – vilket överträffade metaplattformarna med 140 procent fler installationer. Detta fick GoWish att öka sina annonsutgifter med hela 300 procent.

“Vårt samarbete med Snapchat har varit avgörande för GoWish. Plattformens unika möjligheter att nå målgrupper och en engagerad publik har gjort det möjligt för oss att skala effektivt, samtidigt som vi hållit kostnaderna för kundanskaffning låga. Att se en så imponerande prestation – där vi överträffat Meta och genererat miljontals nedladdningar – har stärkt vår tilltro till Snap som en central tillväxtpartner”, säger Casper Ravn-Sørensen, VD för GoWish.

Snap Nordics: “Ett sant hemligt vapen för tillväxt”

Pia Tandrup, General Manager på Snap Nordics, kommenterar det framgångsrika samarbetet:

“Ibland talar resultaten för sig själva. GoWish uppnådde en tillväxt på 3000 procent i installationer samtidigt som kostnaderna minskade avsevärt – vilket visar på det verkliga värdet och den affärspåverkan som Snapchat levererar genom kreativitet och datadrivna lösningar. Snapchats erbjudanden har aldrig varit mer relevanta eller tidsenliga – ett sant ‘hemligt vapen’ för tillväxt.”

Privat riskkapital öppnar för global expansion

GoWish grundades 2015 och har sedan dess uppnått fler än 10 miljoner registrerade användare världen över. Företaget är idag marknadsledande inom kategorin för önskelistor online i Skandinavien, med över 4,1 miljoner registrerade användare i Danmark, Norge och Sverige.

I januari 2025 bekräftade GoWish att de mottagit en dold investering från den brittiska kapitalförvaltaren Capital D. Med denna investering siktar företaget nu på att skala upp sina globala marknadsföringsaktiviteter på sociala plattformar.

“Att inleda ett samarbete med Capital D markerar en betydande milstolpe för GoWish i vår satsning på global expansion. Med mobila plattformar som vår primära tillväxtmotor drar vi nytta av datadrivna strategier för att växa vår användarbas utanför Skandinavien och etablera GoWish som den ledande önskelisteplattformen globalt”, avslutar Casper Ravn-Sørensen.