Digital gemenskap i fokus

En vanlig kväll blev något alldeles extra när ungdomar från Edsbergs fritidsgård i Sollentuna och Tegelhögen i Hässelby-Vällingby möttes i en vänskaplig Fortnite-turnering. Tack vare initiativet från By Mates, som möjliggjorde eventet, fick unga från två olika kommuner chansen att tävla, skratta, samarbeta och skapa nya kontakter – allt i en digital värld där gemenskapen stod i centrum.

Direktsänd match med känsla

Turneringen direktsändes med en kommentator som lyfte spänningen och förde samman publiken, oavsett om man satt i en soffa i Sollentuna eller framför en skärm i Hässelby. Resultatet blev en kväll fylld av skratt, hejarop och digitalt samspel – en upplevelse som gick bortom själva spelet.

Ett verktyg för inkludering

“Det här är precis det vi på By Mates vill möjliggöra – trygga, inkluderande mötesplatser där ungdomar får chans att utvecklas, ha roligt och möta nya människor genom digitala verktyg. Gaming har en unik förmåga att ena, engagera och inspirera, oavsett bakgrund eller geografi,” säger Andréas Solheim, VD på By Mates.

En bro mellan kommuner

Det här var inte bara en match i ett populärt spel – det var ett levande exempel på hur gaming kan användas som ett verktyg för social interaktion. En bro mellan fritidsgårdar, mellan stadsdelar, mellan människor. Bakom kulisserna märks ett fint samspel mellan teknik, engagemang och delaktighet. By Mates möjliggör med hjälp av både tekniken och den pedagogiska kunskapen, men det är i mötet mellan fritidsledare och ungdomar som magin verkligen händer. Fritidsledarna administrerar och stöttar, samtidigt som ungdomarna själva är med och arrangerar – något som tydligt visar på ett stort och genuint intresse. Det är den här samverkan som gör att digitala evenemang blir mer än bara spel, och istället utvecklas till levande, inkluderande mötesplatser där unga får växa.

Framtiden för digitala fritidsaktiviteter

By Mates stod bakom satsningen, och visade att med rätt förutsättningar kan digitala fritidsaktiviteter bli lika mycket en social arena som ett fysiskt sportfält. Engagemanget från ungdomarna talade sitt tydliga språk – det här är något de vill ha mer av.

Spelglädje och samhörighet

När kvällen rundades av var det inte vinnaren som var det viktiga – det var känslan av samhörighet. Av att alla hade fått vara med, fått bidra och fått känna sig sedda. Det är det som händer när digitala aktiviteter får ta plats på allvar. Det är det som händer när gaming blir en brobyggare.